Dag 7 Leffe (Dinant)-Givet.

22 maart 2015 - Givet, Frankrijk

Over de abdij van Leffe kan ik alleen maar lovend zijn, geweldige ontvangst gisteren door pater (zie foto). Alleen douche is er niet en er is alleen koud water. Het logies (vrije gave) is voor het overige top!
Als dank voor gastvrij onthaal om 7.30 effe kort naar de ochtendmis geweest bij de paters en aansluitend om 8.00 goed ontbijt gehad. Na inpakken en afscheid nemen samen met Patrick uit Antwerpen naar Dinant vertrokken op zoek naar een bank en wat inkopen gedaan. Heb ook niveacreme gevonden voor de voeten. Rond 10.00 echt vertrokken richting Givet (net over Franse grens).
Wat een simpele tocht leek te worden, werd toch een aardige uitdaging. Het is wel gewoon de Maas volgen, maar de paden zijn deels rotsachtig, smal, met veel boomwortels en enkele vervelende hekjes de weilanden door. De route is wel zeer fraai, tot nog toe het mooiste stuk langs de Maas. Het gebied is erg in trek bij bergbeklimmers, vanwege de vele rotsen.
Op een gegeven moment hebben we een brug over de Maas genegeerd en zijn stug langs dezelfde oever blijven doorlopen ... tot we na een paar afrasteringen, een steeds smaller pad en steeds ruwer terrein bij een vrijwel loodrecht pad uitkwamen, dat echt miet te doen was (zelfs niet zonder wandelkar!). Gevolg: een heel stuk teruglopen en een andere weg gevolgd. Soms zit er ook wel eens wat tegen dus.
Pas tegen 18.00 in Givet gearriveerd. Eerst op zoek gegaan naar hotel, bij tweede poging er eentje gevonden voor redelijke prijs. Voordeel is dat een hotelkamer met zijn tweeën best meevalt, voor iemand alleen wordt dat al gauw te prijzig.
De klik met pelgrim Patrick is erg goed, we lopen even snel, waarschijnlijk trekken we voorlopig even samen op.
Morgen is het plan om verder de Maas af te zakken naar Fumay (en misschien zelfs Revin). Daarna via Rocroi weer terug naar de Jacobsroute.
Hier in het hotel gaat het er groen aan toe; alle radiatoren vol open vanwege nat wasgoed en de ramen open vanwege waterdamp en temperatuur.
Iedereen heeft toch zeker recht op zijn CO-uitstoot!?
Groet en tot laters,
Paul.

1. Peter en Gerda:
    22 maart 2015
    hallo paul fijn te horen dat het goed gaat met je en bovendien een "wandel"-maat hebt gevonden. heeft alleen maar voordelen als het klikt natuurlijk. buen camino.
  2. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Hopelijk is je kamergenoot geen snurker.
    Mooie dag morgen!
  3. COR:
    Hoi Paul,
    Heel goede foto's, maar je zei dat je niet op de route liep en toch maak je een foto met de tekens die de route aangeven. Geniet van je tocht!
  4. Saskia:
    22 maart 2015
    De eerste week zit erop. Petje af Paul.
    Leuk om je verhalen even voor het slapen gaan te lezen. Ga zo door!
  5. Jo:
    Hey Paul,

Petje af, het is volgens mij heel zwaar als ik dat zo hoor, wel leuk dat je een reisgenoot hebt nu. Toch wel leuker als je iets kunt praten onder het wandelen.
    Succes verder, en geniet ervan.

Groetjes Jo
  6. Theo en Lenie:
    22 maart 2015
    Geweldig mooie foto's , ook de ontvangst bij de paters echt fantastisch.
    We vinden het samen met alle andere reacties enorm fijn, dat het na zo'n week nog steeds heel goed met je gaat.
    Groeten van ons ook aan je maat in moeilijke tijden uit Antwerpen
    Afz: Pa en Ma
  7. Carla:
    Hoi Paul,

wat fijn dat je een wandelmaatje hebt getroffen!

Ik kwam een hele mooie foto met een toepassende zin tegen maar helaas kan ik de foto niet plaatsen. Dus dan de zin maar alleen....

Let als je naar een doel reist, goed op de weg...
    want de weg verrijkt ons terwijl we hem bewandelen....

Veel succes de komende dagen! Ontzettend leuk om je zo te kunnen volgen!!
  8. Wim Dreessen:
    Hè Paul,
    fijn om te horen dat je even niet alleen bent.
    Toch in de toekomst maar zoveel als mogelijk de routes blijven volgen?
    Petje af, ga zo Door.
    Gr. Wim.
  9. Frans Jongen:
    23 maart 2015
    Hoi Paul, leuk om je verhaal te lezen, ook fijn om medewandelaars te ontmoeten en samen op te trekken! Vooral genieten.
    Groetjes, Mia jongen
  10. Marco:
    Al in frankrijk, dus nog maar 1 grens te gaan. Zet hem op
  11. De jongens:
    Hé Paul,
    Leuk die verhalen van jou. Mooie foto's. Ik dacht dat Heer bij Maastricht lag! Verheug me al weer op een nieuw verslag. Hoeveel echte "kilometers heb je nu gelopen?
    groet, Remon