Dag 5 Huy-Namen

20 maart 2015 - Namen, België

Heerlijk geslapen in Hotel du Fort in Huy! Hele vriendelijke mensen, heb korting op de kamer gekregen en hulp om mijn karretje boven te krijgen. Nadeel van de wandelkar is dat de banden erg smerig kunnen worden. De wielen mocht ik in de garage leggen en het frame hebben we naar de kamer gesleept.
Minpuntje was het ontbijt, alleen maar jam voor op de boterham! Wel lekkere koffie.
Bij het ontbijt de eerste andere pelgrims ontmoet. Bert uit Maastricht loopt in 5 maanden naar Santiago.  Ook was er een jong stel die zelfs 6 maanden over de tocht willen doen.
Bert vertrok vanmorgen langs de snelweg (kortste weg) naar Namen. Ik heb er voor gekozen om de officiële route, binnendoor, te lopen (berg op, berg af).
Uiteindelijk ben ik toch helemaal naar Namen gelopen vandaag. Weer was alweer grijs, maar hele dag droog gebleven. Het lopen ging uitstekend, vandaar ook helemaal doorgelopen. De start in Huy was zwaar, meteen via een modderig, stenig paadje ca. 200 meter omhoog. Vervolgens heel geleidelijk geklommen langs een riviertje. Tot ver voorbij Andenne eigenlijk alleen asfaltweggetjes gehad.
Nabij Vezin leek de Congo even te herleven; er ligt daar een commando-opleiding en kwam in het bos een heel peloton hardlopende zwarten tegen. Voorafgegaan door een blanke schreeuwerd en gevolgd door 2 blanken in een EHBO-vrachtautootje.
Als je niet beter wist ...
In Namen aangekomen bijna van het zebrapad gereden, heel raar, zet net een voet op het pad, trekt er een auto (BMW, wat anders!?) met gierende banden op. Maar goed, ook dat weer overleefd en heb daarbij als pelgrim zijnde trouwens wel een middelvinger laten zien ... reflex hé!
Eten was weer goed zojuist, stamppot met worst, salade en broccolisoep en toetje. Tevens 2 bananen achterovergedrukt voor morgen onderweg.
Voor vertrek morgen ook nog een ontbijt trouwens. Ik kan tot 9 uur ontbijten en denk dat ik dat doe en eens wat langer slaap. Morgen is de etappe ongeveer 26km naar Dinant, ik kan dus iets later vertrekken.
Ik zit nu trouwens al op 162km. Na Dinant zou eigenlijk weer een hele pittige tocht volgen, maar denk erover om die op te knippen.
Rustdagen zie ik eigenlijk niet zo zitten, want ook op die dagen verplaatst je je lopend! Ik kan beter denk de langste etappes in 2-en knippen.
Ik vind het weer welletjes voor vandaag, tot morgen!
Paul.

1. Elsbeth:
    20 maart 2015
    BMW's ... jam ... zebrapad ... zo een pelgrimstocht is net t echte leven. Alleen die commando's ... niet echt sereen.
    Met dit weer kan ik me voorstellen dat je net zo lief doorloopt als je je goed voelt. Maar later ... warm zonnetje ... kabbelend beekje ... nou dan zou ik t wel weten.
  2. Marianne:
    20 maart 2015
    je zit wel op schema! 1 twintigste deel in 5 dagen...... 20x5 is 100 toch?
  3. Frans Jongen:
    20 maart 2015
    Ik vind het knap waar je mee bezig bent en hoop dat alles naar wens verloopt. Frans denkt aan je en loopt in gedachten met je mee!
    Ook je verslagen/foto's zijn mooi!
    Groetjes, ook van Frans.
    Mia Jongen
  4. Wim Dreessen:
    21 maart 2015
    Hoi Paul,
    ik heb zo het idee dat rustdagen inderdaad eerder averechts kunnen werken nu je spieren eraan gewend raken.
    Was het een troep commando's, of het Vlaams blok die asiel zoekers begeleiden?
    Al 5 dagen, super prestatie.
    Gr.Wim.
  5. Frans Van Wanrooij:
    21 maart 2015
    Hoi Paul,
    leuk om de belevenissen mee te lezen. Zo krijg je ook het gevoel zelf een beetje mee te lopen, vooral als tijdens een eigen wandeling automatisch de gedachten naar jouw pelgrimstocht uitgaan.
    Sterkte en houdt koers.
    Frans