Dag 4 Esneux-Huy.

19 maart 2015 - Huy, België

Overnachting op de gesloten camping goed doorstaan, was wel frisjes maar (met kleren aan) goed te doen. Mijn eerste nacht in de blokhut was veel kouder!
Voor het eerst de oordopjes in gehad, om het half uur een trein door Esneux (vlakbij camping). Ondanks nauwelijks geslapen, omdat een matje van 'n halve cm. niet echt lekker licht.
'S morgens meteen bij het eerste zonlicht (nou ja grijs, somber weer!) de boel ingepakt en was al om 6.30 uur op pad. Na 2 km. kwamen de spieren weer lekker los. Dat was ook wel nodig de eerste km's. Het is werkelijk een paradijs voor MTB'ers, maar dus niet voor wandelaars ( en zeker die met een karretje niet!). Over het algemeen vond ik deze etappe trouwens loodzwaar, heel moeilijk terrein! Weer was ook niet echt lekker, heiig, koud, grijs (maar droog!), te koud om lang te pauzeren. Stevig doorgeploeterd dus vandaag. Ik heb vandaag eens bijgehouden hoeveel ik gedronken heb; gestart met 2l water, na 2 uur aangebeld bij woning en de flessen nog eens gevuld, ongeveer op de helft bij boerderij een liter melk weggelokt en nog eens 2 liter water getapt. Dat is maar liefst 7liter!!!
En daarbij moet ik zeggen dat ik zo'n slok koud water, of liever nog melk wel heel erg ben gaan waarderen.
Ha, waar blijft dat water dan allemaal? Nou 90% is transpiratie, plasjes zijn heel beperkt. Vandaag ook voor het eerst een grote boodschap gedaan in het bos, details bespaar ik, maar een liggende boomstam op 50cm hoogte is verrekte handig!
Halverwege in St. Severin en Condroz ligt tot mijn verbazing een pelgrimslokaal (staat niet in mijn reisgids). Ik dacht nog even om hier te overnachten, maar zou dan de enige daar zijn. Wel in gastenboek gezien dat er daar op 17 maart 2 dames uit Diemen zijn geweest en op 18 maart een meneer uit ?. Blijk ik dus niet de eerste te zijn dit seizoen (hetgeen me in Val Dieu wel werd verteld). Nou zijn er natuurlijk wel heel veel wegen die naar Santiago leiden!
Ik zei al dat ik de route loodzwaar vond, maar daarnaast ook niet erg mooi. Ik heb dan ook weinig foto's gemaakt, ook vanwege grijs weer met beperkt zicht.
Van Huy nog maar weinig gezien, was  pas vrij laat bij VVV en via hun in hotel. Hopelijk morgen wat helderder weer, moet een stukje door Huy alvorens weer op de route uit te komen.
Hotel is, na gratis overnachting gisteren, wel verantwoord qua budget! Tot nog toe haal ik het budget trouwens vrij goed, terwijl ik in de duurste landen zit! Per dag wil ik max. 50 euro besteden aan slapen, eten en drinken.
Net heb ik goed gegeten, forel, en een goed glas Orval gedronken. Zometeen nog even de was doen en kan dan op bed TV gaan kijken. Morgen ga ik om 8.00uur richting Namen. Etappe is ruim 40km. en waarschijnlijk stop ik al ergens vóór Namen (er zijn tussendoor 2 andere mogelijkheden).
Er gebeurt heel wat elke dag, te veel om hier allemaal te noteren.
Groeten allemaal en bedankt voor alle reacties!
Paul.

1. Jacqueline:
    Hallo Paul,
    Toch knap dat je de geplande etappe kon afmaken ondanks de moeilijke paden en het weer.
    En morgen weer opgefrist en uitgerust op pad!!
  2. Wim Dreessen:
    19 maart 2015
    Hoi Paul, goed bezig En knap voor 50 euro per dag.
    Leuk om je zo te kunnen volgen. Mis je op het werk.
    Gr.Wim
  3. Marianne:
    19 maart 2015
    Hoe verder naar het zuiden, hoe warmer het wordt hoor:)
  4. Jo:
    20 maart 2015
    Hey Paul,

Gaat wel goed zo te horen ondanks dat het nu niet zoeen geweldig weer is.
    Ook wij missen je op het werk kerel.
    gr. Jo