Dag 9 Fumay-Rocroi.

24 maart 2015 - Rocroi, Frankrijk

Over de kamer in Fumay niks dan lof, minpunt was het bed ... gruwelijk slecht geslapen en al rond 5.00 opgestaan. Douchen, koffie gemaakt en Franse tijdschriften gelezen (plaatjes kijken dus). Pas om half acht afgesproken voor het ontbijt.
Nou moet ik vertellen dat Patrick daags tevoren gestruikeld is en zich aan zijn elleboog bezeerd had aan een braamstruik. Die elleboog was vanmorgen ontstoken en dik opgezet. We zijn direct na het ontbijt even bij een arts langsgegaan. Gelukkig nu met antibiotica, ontsmetten e.d. ziet die elleboog er al weer heel normaal uit.
Uiteindelijk rond 9.30 vertrokken. We zijn eerst de Maas nog een stuk gevolgd tot Revin. Pad was heel goed te doen, bijna geheel vlak ravel, alleen vanwege kruising spoorlijn even een flinke klim.
In Revin even gestopt voor een kop koffie. Ik moet trouwens zeggen dat allereerst de etappe vandaag niet echt bijzonder mooi was. Misschien komt dat ook wel doordat (ten tweede) ik in zowel Fumay als Revin geen goede indruk van Frankrijk had, mensen groeten niet, bekijken je of je miet 100% bent, zijn niet behulpzaam . Zeker vergeleken met België viel dat even tegen. Noord-Frankrijk is wel erg armoedig, veel werkloosheid e.d., dus valt misschien wel te begrijpen.
In Revin hebben we de Maas verlaten en zijn langs een rustige provinciale weg naar Rocroi gelopen. Een klein deel hebben we afgekort door landweggetjes en een steile grasberm, langs een enorm stuwmeer (waar ze met waterkracht en turbines stroom opwekken). De asfaltweg was toch behoorlijk vermoeiend vanwege flinke stijging, zeker aan het eind, net voor Rocroi.
Rocroi is een piepklein vestigingsstadje in een mooie stervorm (zie de foto met kaart van Rocroi). Ondanks dat ook hier veel horeca niet open is, wel zeer vriendelijke mensen. Mijn beeld van Frankrijk is al positiever.
In Rocroi bij het toerismebureau de sleutel van pelgrimsomderkomen gekregen. Dat is pas in 2014 gerenoveerd en nagenoeg van alle gemakken voorzien. De prijs is bespottelijk, 15 euries!
Eten is het enige wat je hier zelf moet regelen. Omdat alle horeca dicht is, maar wat stokbrood en Franse kaas gekocht. Daarnaast een blik (zelf meegenomen) erwtensoep opgewarmd. Erg lekker en scheelt straks 600gram aan bagage! Voor morgenvroeg nog genoeg brood en kaas over.
Vanwege slechte internetontvangst hier, moet daarvoor 2 straten omlopen, is er voor morgen nog geen einddoel bepaald. We zakken de Jacobsroute (is ook de GR654) richting Reims af en zien wel waar we stranden.
Ik heb begrepen dat ik in het plaatselijk krantje in Limburg sta (wie zou dat toch geregeld hebben!?) en vond het geweldig leuk, de reacties die daarop volgen. Ik zou iedereen graag persoonlijk willen beantwoorden maar krijg daar de tijd niet voor (en bovendien ben ik afhankelijk van WiFi punten onderweg). Bij deze dan ook in het algemeen hartelijk dank voor alle reacties en bemoedigende woorden!
Dat houd de pelgrim op de been!
Onderweg zal ik geregeld een kaarsje branden voor een ieders goede gezondheid en welzijn.
Ga nu nog even 2 straatjes om om dit bericht te plaatsen en ben daarna weer even verlost van de moderne techniek.
Ik moet trouwens mijn wandelkar even uitruimen, het potje oploskoffie is opengegaan en dat levert enige rommel op.
Tot later!
Paul.

1. Frans Van Wanrooij:
    24 maart 2015
    Hoi Paul,
    goed te lezen dat het goed gaat en vooral met de voeten (tenen).
    Mooi weer doet natuurlijk veel, zeker voor het humeur.
    Blijf ze lopen (en schrijven), dan volgen wij wel.
    Groeten, Frans
  2. COR:
    24 maart 2015
    Hoi Paul,
    Ja, stokbrood met kaas of rauwe ham vervangt alle maaltijden als je maar genoeg honger hebt. Probeer wel fruit te scoren! Smakelijk eten!!!
  3. Frans Jongen:
    25 maart 2015
    Hallo Paul, hopelijk slaap je straks beter dat is toch belangrijk om in goede conditie te blijven! Mooi om je verslag te volgen.
    Groetjes, ook van Frans
  4. Jo:
    Hoi Paul,

Ik vind het knap wat je allemaal doet.
    Ik geniet er ook elke dag van om te lezen hoe het met je gaat.
    En leuk dat je in dat plaatselijke krantje staat.
    Ik verheug me weer op het reis verhaal van morgen,

groetjes Jo
  5. Peter en Gerda:
    25 maart 2015
    hallo paul, adres van "loopgenote" liesbeth : liesbethbenders.reislogger.nl. Liesbeth en.......? zijn nu in Namen. Buen Camino g en p.