Dag 36 La Souterraine-St. Goussaud.

20 april 2015 - Saint-Léonard-de-Noblat, Frankrijk

Gelukkig heb ik gisteren dus in het hotel kunnen eten, want in La Souterraine is op de zondag alle horeca gesloten. Samen met Albert getafeld, hij had eveneens een kamertje in het hotel. Salade vooraf, als hoofdgerecht gekozen voor lasagne en een kaasplank en beetje vanillevla als nagerecht. Goed gegeten en er dit keer eens wijn bij gedronken. Ik ben meer voor een biertje, maar heb me de wijn ook goed laten smaken.
Niks te beleven in La Soutetaine, dus de avond maar in het hotel doorgebracht.
s'Morgens een goed ontbijt gehad, betaald, afscheid genomen van Albert en rond 8uur van start gegaan.
De eerste km's de officiële weg gevolgd. Ik vond het een gevaarlijke rotweg, bochtig en er werd veel te hard gereden. Onderweg veel horeca gevonden vandaag en dus genoten van veel cafeïne! Eerste gelegenheid was al in Saint Priest la Feuille. Bij de tweede kop koffie in Chamborand Dannis getroffen. Hij loopt naar Benevent l'Abbaye vandaag.
Na Chamborand heb ik een afkorting genomen, direct naar Marsac toe. In Marsac de derde bak koffie genoten. Helaas is de Spar supermarkt er een week gesloten. Wel bij marktkraampje fruit kunnen kopen en in een klein winkeltje wat overige eetwaren.
Na Marsac is het nog 9km naar Saint Goussaud. In de verte is St. Goussaud al te zien vanwege een grote zendmast. In Marsac werd ik al met medelijden bekeken, toe ik vertelde dat ik naar St. Goussaud op weg was. Ik heb later ook goed begrepen waarom! Vanaf Arennes tot in St. Goussaud klim je 300meter over een lengte van 4km. Dat klinkt niet erg indrukwekkend, maar is het zeker wel in de praktijk. Voor mensen die de klim naar Vezelay wel eens gemaakt hebben; dit is Vezelay in het kwadraat! Ik heb gewoon het officiële pad gelopen, maar er is ook de mogelijkheid om een asfaltweg te nemen (een paar km langer).
Tijdens de klim 3 Franse dames ontmoet, die een stuk van GR654 lopen. Wel zo plezierig dat je deze helse klim niet alleen maakt!
Boven aangekomen (bijna 700meter en vlgns. mij het hoogste punt van de Compostelaroute in Frankrijk) even bij moeten komen. Vervolgens op zoek gegaan naar de secretaresse van Mairie. Ik heb uiteindelijk niet kunnen reserveren, kreeg continu een antwoordapparaat.
Uiteindelijk na een half uurtje de sleutel gekregen van een compleet vakantiehuisje met 7 slaapplaatsen!
En dat kost dan 15euro! Center Parcs zou dat per uur berekenen. Hier boven op de berg is niets van horeca (hoewel ze wel een hotel/restaurant zijn op aan het knappen hier). Wel heb je op diverse plaatsen een prachtig mooi uitzicht. Kijk maar eens naar de panoramafoto vanuit m'n "achtertuintje".
Jammer dat ik hier in mijn eentje zit, beetje gezeligheid was wel welkom. Ik ga me zo maar eens storten op een geïmproviseerde maaltijd en straks nog even genieten van het uitzicht rondom. Ook de etappe voor morgen ga ik vanavond bekijken, daarbij kan ik in elk geval beginnen aan een afdaling van 300meter ;-)
Tot morgen,
Paul.

1. Jo:
    20 april 2015
    Paul je gaat geweldig kerel.
    Geniet van je mooie huisje en je mooie uitzicht in de wetenschap dat de start morgen gemakkelijk zal zijn.
    Ik verheug me weer op je verhaal va morgen.

Groetjes Jo
  2. Frans Van Wanrooij:
    Hoi Paul,
    weer een mooie dag beleefd, gezien de foto's. Heel erg mooi de foto met de koeien tegen het licht in. Goed te lezen dat alles nog naar wens verloopt. Ga lekker verder met je mooie geestige dagvertellingen, dan genieten wij hier ook van je pelgrimstocht.
    Groeten, Frans
  3. Wim Dreessen:
    Hoi Paul,
    leuk dat je steeds weer bekenden treft.
    Ook nog proficiat met Abraham, ben wat laat maar even afgehaakt. Beetje rot bericht bij Strukton gehad, maar ja, nu weer van de partij.
    Gr. En slaap ze,
    Wim.