Dag 34 Cluis-Crozant.

18 april 2015 - Crozant, Frankrijk

"Hetzelfde zien, maar het zo zien zoals nog niemand het zag" is een kort gedicht van Jules Deelder en treffender kun je de hele Santiagotocht eigenlijk niet samenvatten. Op elke blog en in elk foto-album vind je dezelfde foto's terug. Toch hebben die voor een ieder die die foto's maakt een unieke betekenis. Dat geldt ook voor alle ontmoetingen en andere gebeurtenissen onderweg.
Na het hebben van fysieke probleempjes en na het hebben van mentale probleempjes (beide vielen me overigens reuze mee) ben ik nu blijkbaar in de spirituele fase aanbeland!? Dus beste blogvolger wees gewaarschuwd ;-)
Vandaag ook Abraham gezien. Daar merk je in de praktijk weinig van, lopen gaat nog even goed.
---------
Gisterenavond gegeten bij een engelsman uit Wales. Hij had net 2 dagen zijn nieuwe restaurant in Cluis geopend. Voorheen had ie al 15 jaar een restaurant in Gargilesse.
Het eten was heerlijk. Ook een heel gezellig restaurant/pub. De schaapshond heeft tijdens het eten onder de tafel gelegen. Van de kaasplank heb ik een foto toegevoegd. Ook nog eens een favoriet trappistenbier (Chimay blauw)  gedronken bij het eten. Enig minpuntje waren 3 lallende Nederlanders aan de bar, beschamend je hoort ze overal bovenuit. En als ze dan iets zonnigs te vertellen hadden ...
Met het weer hebben we echt mazzel, gisteren bij het teruglopen naar de herberg inktzwarte lucht, maar het bleef weer droog. Trouwens ook vandaag dreigende lucht, maar ook droog gebleven. Wel drukkend, klam weer vandaag.
Om iets over 7 vanuit Cluis vertrokken naar Crozant. Volgens het boekje is die tocht bijna 40km. Via een alternatieve route nu echter 25km gelopen. Het eerste gedeelte van de route tot in Orsennes was niet bijster mooi. De route verliep over grote asfaltwegen. Omdat het zaterdagmorgen is en bovendien vroeg, gelukkig weinig verkeer. In Orsennes een kopje koffie gedaan, Dannis kwam ik daar ook weer tegen.  Vanaf Orsennes zijn de wegen veel smaller/kleiner  en kom je bijna geen auto's tegen. Het terrein wordt er ook ruiger en heuvelachtiger. Die laatste 14km een erg fraaie route gelopen, met als hoogtepunt de aankomst in Crozant. Eerst daalt de weg hier stevig naar het dal van De Creuze. Werkelijk een prachtige rivier met ruwe rotsoevers. Er liggen restanten van een burcht bovenop de rotsen. Vanaf De Creuse is het vervolgens weer een flinke klim naar Le Bourg, zo noemen ze het hoger gelegen deel van het stadje. Stadje is eigenlijk veel gezegd, want Crozant is maar heel klein.
Bij de brasserie de sleutel van de herberg opgehaald, een tientje betaald en meteen weer een stempel gescoord. Alweer een fijne herberg (oud schooltje) met een stuk of 6 bedden, keuken en redelijke douches. Eten kan in de brasserie. Vanmiddag zaten er mensen te eten, en dat zag er niet verkeerd uit! Bij een supermarktje wat brood, kaas e.d. gekocht voor morgen.
Hoewel de noordelijke route via Bourges en de zuidelijke via Nevers hier weer samen zijn gekomen, hebben we geen andere pelgrims gezien. Mogelijk de herberg dus weer met zijn tweeën.
De overnachtingsmogelijkheden zijn de komende etappes weer dungezaaid. Morgen loop ik weer een etappe van 25km naar La Souterraine. De eerstvolgende rustplaats ligt 15km verderop en dat is weer net iets te ver. Ik zou eigenlijk het liefst voor 30 a 35 km gaan, maar dat gaat nu even niet. Ik geloof dat het zeker tot Limoges schipperen blijft met etappe-afstanden.
Ik ga het jullie weer wensen, de etappe was vandaag mooi, morgen ga ik voor weer zo een mooi stukje Frankrijk. Het verslag daarvan volgt,
Paul.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacqueline:
    Hallo Paul,
    Gefeliciteerd met beide mijlpalen; de ene gaat vanzelf en de ander gaat je nog steeds (;-)) erg goed af.
    Dus toitoitoi.
  2. Jo:
    18 april 2015
    Hey Abraham, proficiat en welkom bij de club.
    En de foto's zien er weer prachtig uit, vooral Crozant.

Kerel iik blijf je volgen, en volgens mij nog vele Strukton medewerkers.

Groetjes Uit Bocholtz.
  3. Maria en Hein:
    Hoi Paul,
    Op de eerste plaats van harte gefeliciteerd met je 50ste verjaardag. Dit is al helemaal uniek, op je pelgrimstocht Abraham te mogen vieren. Wij wensen jou een heel fijne dag met veel wandelplezier en dat heb je, geweldige presentatie ben je het neerzetten. Al meer dan 1000km gelopen. We lezen met plezier je reisverhalen en zien je prachtige foto's. Groetjes uit Eijs van Maria en Hein.
  4. Jose:
    18 april 2015
    Hallo (voor deze keer)Abraham,van harte gefeliciteerd met deze bijzondere verjaardag.Paul je schrijft mooie reisverslagen die ik met heel veel plezier lees.Prachtige foto's en prettig te lezen dat het nog steeds goed gaat. Van middag heb ik een meneer gesproken die ook santiago de Compastela heeft gelopen en wel van Rolduc te Kerkrade hij heeft 2400 km gelopen.Toen ik vertelde dat het het knap vind en grote bewondering voor jullie heb had hij zo iets van nou ja ging goed en is goed gegaan.heeft wel weer moeten wennen toen hij thuis was.
    Maar Paul ik wens je nog een hele fijne avond en drink maar een grote pint op dinge 50 ste verjoardaag. Vuur murge wer toi,toi,toi de groete oet Ees. José
  5. Peter en Gerda:
    18 april 2015
    Paul, nogmaals proficiat, drink er vanavond maar eentje?????? op. Wij betalen.genp.
  6. Jeannette:
    Fijne verjaardag
  7. Frans Jongen:
    18 april 2015
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, op naar de volgende 50 jaren! Frans en Mia.
  8. Peter en Gerda:
    18 april 2015
    En Paul, aan de zwier???????? Heb je verslag nog niet op mijn mail ontvangen! gr. p.
  9. John knubben:
    18 april 2015
    Paul van harte gefeliciteerd met je verjaardag en het paseren van de 1000km grens.
    veel succes in het vervolg van je tocht.
    Ik blijf je met veel plezier volgen.
    Gr john en sonja knubben pagen
  10. Elsbeth:
    18 april 2015
    Gefeliciteerd!!! Vanaf vandaag loop je niet meer alleen ... altijd Abraham aan je zijde. Geweldige start van dit levensjaar ... houwe zo