Dag 33 La Chatre-Cluis.

17 april 2015 - La Souterraine, Frankrijk

Inderdaad gisteren voor de pizza gegaan, de zg. Duplex naar de naam van het restaurant. Voor de vitamientjes er ook een bak sla bij besteld. Rond 21uur weer terug op de kamer en nog even gebabbeld met Dannis en het Nederlands echtpaar dat er ook verbleef.
Dannis en ik hadden trouwens de sleutel meegenomen, waardoor het echtpaar eerder op de avond niet binnen kon. Meneer pastoor kon dat niet zo waarderen, maar het was uiteindelijk gewoon een misverstand. Het is ook niet prettig om de deur naar de herberg open te laten, wanneer daar toch al je spullen liggen.
Rond 22uur onder de wol gekropen en goed geslapen. Vanwege gesnurk wel de oordoppen moeten gebruiken. Om 7uur opgestaan en meteen ingepakt, bij de bakker croissants gekocht en op pad. Met de routeaanduiding ging het net buiten La Chatre helemaal mis. Gelukkig heb ik meteen mijn eigen GPS-route gevolgd en bovendien geïmproviseerd onderweg, waardoor ik zo'n 3km heb afgekort. De route was prachtig, door veel piepkleine gehuchtjes en iets over de helft een grotere plaats, Fougerolles, met een café. Daar mijn eerste kop koffie van de dag gedronken. Na Fougerolles was het nog ca. 9km naar Cluis. Volledig over asfalt, maar met heel weinig verkeer. Onderweg wel een Nederlandse auto gezien en effe uitbundig gezwaaid. Ik zwaai trouwens naar alle auto's, meestal krijg je ook een groet terug. Genoten van de vele schapen en koeien in de wei. Koeien beginnen vaak dolenthousiast met je mee te rennen en te springen, zal wel zijn dat ze pas in de wei staan. Ook grappig onderweg zijn de kikkers in de watertjes. Een enorme herrie maken ze, allerlei komische geluidjes, lijkt soms wel op lachen.
In Cluis-dessous de officiële route weer opgepikt en langs een steengroeve, een enorme ruïne van een Chateau en langs de Notre Dame gekomen. Al om half 12 in Cluis aangekomen. Hier werd ik eerst door een wegwerker de verkeerde kant opgestuurd. Een 10-tal meter verderop kwam ik een Franse pelgrim tegen waarmee ik aan de praat raakte. Er kwam ook nog een plaatselijke mevrouw bij staan, die me de herberg heeft aangewezen en bovendien een foto van me heeft gemaakt voor de kerk.
De herberg is weer top, van alle gemakken voorzien en kost maar 8 euro!
Tegen 14uur kwam Dannis hier ook aan. Hij had de oorspronkelijke route gelopen en die bleek op meerdere plaatsen heel slecht te zijn aangeduid.
Omdat ik zo vroeg in Cluis was, nog even gedacht om verder te lopen, maar de eerstvolgende 20km is er weinig andere overnachtingsgelegenheid. Ook vanwege het regenachtige weer dus toch maar in Cluis gebleven.
Niet zo'n lange etappe vandaag, oorspronkelijk 26km, maar ik heb er denk 23 gelopen.
Morgen ga ik waarschijnlijk naar Crozant toe. De route hiernaartoe maakt een kwartcirkel, ik denk er aan om ook hier weer een eigen route te lopen. Voor morgen is de weervoorspelling slecht, dus mogelijk wijzigen mijn plannen nog.
Er zijn hier in Cluis winkels en restaurants, straks maar eens even wat inkopen doen en even kijken waar ik vanavond ga eten.
Geen WiFi hier, dus ga deze blog plaatsen via de databundel van KPN.
Paul.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Frans Van Wanrooij:
    Hoi Paul,
    leuk dat je onderweg met van alles 'vriendjes' kan worden. Vind ik zelf de mooie dingen van het lopen, je kan er even bij stilstaan en genieten van al dat mooie wat op onze bol al dan niet beweegt.
    Voor morgen, een bijzondere dag, wens ik je alvast een mooie (wandel)dag en neem een glaasje.
    Groet,
    Frans
  2. J. Devue-de Hoon:
    hoi Paul,
    Wat een prachtig verslag, ik bewonder je, na een dag lopen, iedere avond nog verslag uitbrengen.
    van harte proficiat met je verjaardag, drink er maar een (of meer) van mij.
    Wat een prachtig plaatje van de herberg, een sprookjes huisje leuk.
    succes op je verdere tocht en tot morgen, Harry en Jaantje
  3. Theo en Lenie:
    Hoi Paul,
    We zien weer, dat je een heel mooie etappe hebt gelopen. De foto's zijn mooi en het verhaal heeft weer hele leuke momenten.
    Ook heb je een bijzonder mijlpaal bereikt, meer dan 1000km.
    We feliciteren je daarmee, maar ook met de bijzondere mijlpaal, die je in je leven morgen bereikt. Een bezoekje zit er niet in, want je bent te ver weggelopen omdat even te doen. We zullen wel je Pelgrimsbudget wat aanvullen, zodat je ook weer eens een luxe pelgrimsdag kunt vieren.
    Groeten van ons en veel plezier op je tocht en zeker voor de speciale dag van morgen. Ma en Pa.
  4. Carla:
    18 april 2015
    Hoi jarige Job of mag ik zeggen Abraham??? Hartelijk gefeliciteerd met deze bijzondere dag en ik wens je een heel mooi levensjaar toe! Veel wandelplezier vandaag!
    Groetjes Carla
  5. Remon Nelissen:
    18 april 2015
    hiep, hiep, hoera voor de jarige job .. van harte.
  6. Marianne:
    18 april 2015
    Gefeliciteerd en welkom bij de vijftigers!
    groetjes, Marianne
  7. Frank:
    18 april 2015
    Paul, langs deze weg van harte gefeliciteerd, en voel me wel ineens een stuk jonger nu ik als enige van de familie de 50 nog niet gepasseerd ben. ;)