Dag 32 Le Châtelet-La Chatre.

16 april 2015 - La Châtre, Frankrijk

Gisterenavond in hotel/restaurant "du Pont Bayard" dus een pelgrimsmenu gegeten. Nou varieert een pelgrimsmenu heel sterk, het wil alleen zeggen dat de prijs laag is. In het HR te Le Châtelet bestond het pelgrimsmenu uit:
Voor: 2 plakken paté, augurken en slablad. Samen met stokbrood.
Hoofd: Macaroni met een moot tonijn (vol met enorme graten) en wit sausje.
Na: Gekookte caramelpudding met zo'n dik vel bovenop.
Wanneer je honger hebt eet je alles, ook deze niet-zo-hoogstaande-Franse-keuken-diners!
Kreeg wel een geweldig mooie pelgrimsvork (zie foto) bij het bestek!
Na het eten werd het hotel/restaurant gesloten en moesten Dannis en ik maar buiten op het terras gaan zitten. Gelukkig konden we wel nog een consumptie bestellen. Even na 21uur via de "artiesteningang" achterom het hotel in, nog even op mijn kamer een uurtje tv gekeken (gezapt) en gaan slapen. Zeer goed geslapen, werd alleen even wakker van SMS-je KPN over tarief bellen van/naar Frankrijk. Heel attent!, alleen jammer dat ze dat om 3uur s'nachts melden.
Om 7uur ontbijtje, het gebruikelijke; kop koffie, jus d'orange en stokbrood jam. Om 7.30 ongeveer weer vertrokken. Dannis en ik lopen al enkele dagen dezelfde etappe, maar wel ieder voor zich. Dat is wel prettig op je eigen tempo. In de schaarse cafés onderweg en op de eindbestemming kom je elkaar dan weer tegen. Zodoende ook samen terrasje pikken en eten.
De etappe vandaag was weer prachtig, eigenlijk constant op een heuvelrug gelopen met mooi uitzicht op de omgeving. Het is nog steeds relatief vlak (nog steeds een beetje a la zuid Limburg). Vandaag naast asfaltweggetjes wel weer enkele graspaden gehad. Met het karretje lopen die vaak moeilijk, zeker wanneer je die grove afdruk van tractorbanden in het pad hebt.
Vandaag maar één grotere plaats onderweg voor koffie, Chateaumeuillant. Voor het overige korte pauzes onderweg met de eigen voorraad stokbrood, kaas en flesje melk. Ook niet verkeerd, de pauzeplekjes zijn vaak enorm mooi.
Uiteindelijk ruim 30km afgelegd vandaag. Vanwege de weersverwachting (regen/onweer na de middag) weer rap doorgelopen, rond 14uur in La Chatre aangekomen. Het weer is overigens sinds de middag drukkend, benauwd. Maar het is nog steeds droog.
Onderdak is vanavond in pelgrimsherberg van de presbyterianen, een net slaapzaaltje met douche en toilet. Geen ontbijt en eten hier, maar de kosten zijn dan ook maar 10 euries.
Ook geen WiFi hier. Vanmiddag even op terras gezeten en daar de foto's opgeladen naar de blog.
Na terugkomst van het terras is het Nederlandse echtpaar (dat ik gisteren al tegenkwam) ook hier gearriveerd. Ze krijgen wel een aparte kamer.
Grappig, ik had hier toen ik aankwam om 14uur het bordje aan de deur niet goed gelezen en meteen aangebeld. Bleek dat ik een priester uit zijn middaghitte heb wakkergebeld. Na enig gegrom toch een hartelijke ontvangst gehad. Ik vertelde hem dat er over 10, 20 minuten nog een pelgrim zou arriveren (Dannis dus) en kreeg het verzoek om zelf de ontvangst op me te nemen en hem zeker niet meer wakker te bellen. Zo gezegd, zo gedaan.
Inmiddels al weer bijna tijd om op zoek te gaan naar een restaurant. Zojuist gezien dat er vlakbij een pizzeria zit, dat wordt het vanavond waarschijnlijk.
Alweer een etappe afgerond. Komend weekend ga ik geloof ik door de 1000km-grens, dus niets te klagen tot op heden. Morgen gaat de etappe hoogstwaarschijnlijk naar Cluis, meer daarover volgt morgen,
Paul.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacqueline:
    Hallo Paul,
    Indrukwekkend hoor; een maand op pad en al 1000 kilometer achter de rug. Geen tocht voor watjes.
    Op naar de volgende 1000...
    Ga je ook halen.
  2. COR:
    Hoi Paul,
    Wat ben jij 'n km. vreter!!! En dat voeten en knieën weinig last geven, is heel prettig. Ja, je eigen tempo lopen en elkaar bij rustpunten zien is heel ontspannend. Lekker zo doorgaan! Groetjes: COR
  3. Wim Dreessen:
    Je gaat als een trein.
    Trouwens volgens mij is pudding met een dik vel, crème brullee, toch?
    Slaap lekker.
    Gr. Wim.