Dag 31 Saint Amand Montrond-Le Châtelet.

15 april 2015 - Le Châtelet, Frankrijk

De nacht in de tent was niet helemaal zoals verwacht. Wel genoeg comfort vanwege het luchtbed, maar het was toch behoorlijk koud. S'nachts nog even mijn jas over de slaapzak gelegd. Vanwege een kledingzak, die als hoofdkussen dienst deed, ook een stijve nek vandaag. Hinderlijk bij ver naar links of naar rechts draaien.
Vanmorgen om 6.30uur opgestaan, sober ontbijtje (stokbrood, blauwaderkaas en melk), tent uitruimen/inpakken en op pad rond 7.30uur.
In Orval gauw even een kopje koffie gedronken en stevig de pas er in. Het werd vandaag al snel warm, na een uur lopen jas en trui opgeborgen.
Een mooie tocht vandaag. Het landschap deed me soms wel aan zuid-Limburg denken, ook qua meters klimmen en dalen. Via allerlei land- en asfaltweggetjes en via diverse kleine dorpjes voor het eerst in Loye-sur-Arnon gelegenheid voor koffie. Hier kwam ik Dannis weer tegen, die had net zijn dosis cafeïne getankt. In het café mijn waterflesjes laten vullen met jus d'orange en weer door richting Le Châtelet. Het was inmiddels al bloedheet geworden (ik geloof dat het vandaag 28graden is!).
Onderweg wel weer eens wat volk tegengekomen. Eerst 7 plaatselijke wandelaars op de pelgrimsroute. Een van de dames sprak vloeiend Duits en heeft tolk gespeeld. Helemaal overhoord over mijn vertrekplaats, hoe ver al gelopen, wanneer ik in Santiago aankom e.d. Wel leuk die belangstelling van de mensen. Tevens heb ik ze wat info gegeven over de wandelkar, die oogstte ook veel belangstelling. Onder een bloedheet zonnetje voortgeploeterd, heel even op een (schaars!) beschaduwd bankje gezeten en vlak voor Le Châtelet een Nederlands echtpaar ingehaald. Onder langzaam voortslenteren ook nog even mee gepraat. Ze hebben een poos geleden een tijd met Bart gelopen, waar ik tot voor enkele dagen mee liep. Altijd weer leuk om te horen waar mensen die je al ontmoet hebt zich bevinden, wat er allemaal gebeurd is enz. Het Nederlandse paar loopt nog door tot Limoges en gaat dan naar huis, ze lopen elk jaar een gedeelte van de Samtiago-route.
In Le Châtelet al gauw het hotelletje gevonden en ingeboekt. Hele schappelijks prijs, 35 euro voor overnachten, diner en ontbijt. Piekfijn verzorgd ook, mooie kamer, fijne douche! Ik denk dat ik hier wel kan herstellen van de slechte campingnacht.
Morgen beloofd iets koeler te worden met 23 graden, maar wel kans op regen in de middag. Voor vrijdag melden ze kans op onweer.
Gisteren vanwege natte schoenen s'avonds wel wat pijnlijke voeten gehad. Gelukkig was dat vandaag verdwenen en ging het lopen op zich uitstekend.
Dannis is even na mij aangekomen in hetzelfde hotel, voor het overige is er denk geen pelgrim aanwezig.
Vanmiddag het dorp even verkend en een giga-supermarkt ontdekt. Ze verkopen daar bijna alles wat je in huis nodig hebt. Ik heb het maar gehouden op fruitsap, melk, stokbrood en een kaasje. Maar er is ook kleding, elektronica enz te koop.
Morgen ga ik waarschijnlijk voor La Chatre, dat ligt 30km verderop en is ook weer een wat grotere plaats met voorzieningen.
Zojuist de kaart van Frankrijk nog eens bekeken en verbaasde me erover dat ik me al zover ten zuiden van Parijs bevind! Het gaat eigenlijk helemaal volgens verwachting, de etappes die ik loop zijn wel anders dan "gepland", maar dat zijn relatief kleine aanpassingen.
De sfeer blijft ook goed, ik heb er nog steeds zin en veel plezier in. De opstart s'morgens gaat wel eens wat moeizaam en s'avonds ben ik geregeld behoorlijk afgemat, maar ik kijk op elke dag terug met veel plezier en natuurlijk enige gepaste trots.
Nog even wat wasgoed doen nu, beetje rusten en hopen op een goed diner zometeen.
Morgen ben ik er weer met een nieuw verslag,
Paul.

1. Wim Dreessen:
    15 april 2015
    Je mag inderdaad wel trots zijn. Nog steeds gaan als een banaan. Petje af hoor.
    Blij dat je weer een goede rustplaats hebt gevonden.
    Vandaag in Gelaen ook warm. Eindelijk lente. :-)
    Gr.Wim
  2. Frans Van Wanrooij:
    Hoi Paul,
    je mag zeker met trots terug kijken naar het al gepresteerde. En warempel, het is bijna onvoorstelbaar dat je al zoveel km onder de zolen hebt gehad. Gezien de de goede sfeer die ik in je schrijven aantref lukt de rest ook.
    Groet,
    Frans
  3. COR:
    Hoi Paul,
    Wat een blij verslag, ik word er zelf ook blij van. Kun jij goed tegen hoge temperaturen? Flipjes over het algemeen niet. Ik heb er weinig moeite mee. Hoop dat het zo goed blijft gaan. Je komt heel optimistisch over, houwen zo!!!Groetjes: COR
  4. Frank:
    15 april 2015
    Hier ook heerlijk eer vandaag, helaas moet ik wel werken. Hoop dat het niet te warm wordt om te wandelen. Voor mij is rond de 20 eigenlijk meer dan genoeg. blij dat het ondanks kleine ongemakjes eigenlijk allemaal redelijk vlekkeloos lijkt te verlopen.
    Groet, Frank
  5. Peter:
    15 april 2015
    Ha die Paul, het gaat nog altijd fortissimo. Trouwens bananen zijn ook een prima voedingsmiddel voor onderweg. Ultreia, Buen Camino. PenG.
  6. Jo:
    Hoi Paul,

Ja je mag terrecht trots zijn op wat je elke dag presteert.
    Ik blijf genieten van je verhalen.
    Slaap lekker, en zorg dat je weer goed aankomt morgen.

Groetjes Jo
  7. Theo en Lenie:
    Hoi Paul.

Blij te horen dat alles goed gaat alleen wel lastig als je een stijve nek heb ,maar deze nacht goed slapen dan is het morgen weer goed !
    morgen weer fijn wandelen gewenst ,en tot het nieuw verslag
    groetjes Ma& Pa