Dag 28 Pont Saint Ours-La Grenouille.

12 april 2015 - Isle-et-Bardais, Frankrijk

Mensen, mensen toch ... laat gewoon alles even voor wat het is, pak vrouw, man, kinders, fiets, paard, hond mee en ga lekker lopen!
Fantastisch mooie dag vandaag! Ik had gisteren al het (achteraf!) geweldige plan om 5km voor Nevers te overnachten en vandaag, door Nevers, een km of 12 door te lopen tot in La Grenouille (hetgeen kikker betekend). Vandaag bleek dat heel goed uit te pakken!
Uiteindelijk was zelfs Bart, die eerst in Nevers wilde blijven, het hiermee eens.
Gisterenavond in Pont Saint Ours, een gat met 3 woningen, goed gegeten. Begonnen met voorgerecht, stokbrood met paté, ham en nog diverse vleessoorten. Uitgezonderd de ham alles netjes opgegeten. Hoofdgerecht was heel veel aardappels en een steak hachee. Ook netjes opgepeuzeld. Vervolgens stokbrood met een stuk of 10 kaasjes, heerlijk. En dan als toetje een taartpuntje vanilletaart, ook erg lekker. Opvallend in Frankrijk is het gebrek aan groente bij je avondmaal, schijnt hier erg duur te zijn.
Voor de afwisseling gisteren een uurtje tv gekeken, documentaire over kannibalisme op ARTE. Geprobeerd wat Franse woordjes op te vangen, maar dat valt tegen, erg moeilijk ... zal wel aan het onderwerp liggen ;-)
Rond 22.30 vertrokken naar een goede nachtrust.
Vanwege een kortere etappe vandaag pas om 7.30uur opgestaan. Om 8uur het bekende ontbijt; koffie, jus d'orange, stokbrood jam en een croissant. Om 9uur vertrokken naar Nevers, 5km verderop. Weer prachtig weer vandaag en dus al gauw de jas uit. Vanaf een heuvel daal je af naar Nevers en is goed te zien hoe enorm groot deze stad is. De kathedraal van St. Cyr en Ste. Julitte steekt overal nog eens bovenuit.
Na een tocht door de buitenwijken eerst aangekomen bij de Eglise Saint Etienne. Ik heb er enkele foto's van geplaatst. Opvallend zijn de relatief kleine ramen, waardoor de kerk erg donker is en wat somber overkomt. Heel mooi om te ervaren is de uitgesleten vloer van deze kerk, vanwege alle geloop door de eeuwen heen zie je daarin heel goed de slijtsporen terug.
Na even doorlopen door het oude centrum bereik je een plein met de kathedraal, Palais Ducal, het paleis van justitie en nog diverse monumentale panden. Vanwege een dienst in de kathedraal zijn we eerst even een kop koffie gaan drinken op een terras. Meteen ook maar een salade gegeten. Bart weten te overtuigen om later de 12km naar La Grenouille door te lopen.
Maar voor deze laatse km's eerst de kathedraal bekeken. Waarschijnlijk op het juiste moment, want de lichtinval was echt geweldig (zie de foto's maar). In tegenstelling tot de Eglise Saint Etienne is de kathedraal net heel helder en licht. De grote vensters kun je best modern noemen. Ik vond ze in elk geval prachtig en heb ze denk allemaal op de foto staan. Ik heb meer dan 80 foto's gemaakt en dat is een beetje te veel voor plaatsing op deze blog.
Na de kathedraal dus op pad voor nog eens 12km naar La Grenouille. La Grenouille ligt op een alternatieve, iets kortere route, naar Amay le Chateau. Volgens velen is deze variant mooier dan de oorspronkelijke route en bovendien voert ze naar de Nederlandse herberg van Rene Heinrichs (daar gaan we morgen overnachten).
Aangekomen bij La Loire valt je echt niks meer in, wat is dat een prachtig stukje Frankrijk! Ook Nevers is vanaf deze kant gezien prachtig.
Direct na La Loire meteen rechtsaf geslagen over een fraaie landweg, waarbij La Loire weer enkele keren te zien is. Vlak voor La Grenouille mondt er een enorm kanaal uit in La Loire. Heel mooi is dat je dit kanaal oversteekt via een aquaduct.
La Grenouille zelf is weer een dorpje met enkele woningen en dus een hotel. Het hotel ziet er prima uit en we kunnen er eten en ontbijten. Vanwege ontbreken enige winkel in de wijde omtrek kunnen we bij het hotel sandwiches voor onderweg bestellen.
Voor morgen is het de bedoeling om door te lopen naar de herberg van Nederlander Rene Heinrichs, in Augy sur Aubois, ongeveer 26km verderop. Op de kaart heb ik gezien dat we nu in de regio "Centre" zitten en departement "Cher", ongeveer halverwege de tocht door Frankrijk. Na nog geen maand lopen vind ik dat het erg goed opschiet en dat zonder noemenswaard voet-, knie- of ander leed de laatste dagen.
Iets wat na Vezelay wat tegenvalt zijn de mogelijkheden om te overnachten en daarnaast de pittige prijzen. Gisteren was het totaal 60 euro en dat wordt het in dit hotel ook ongeveer. Het valt niet mee om een etappe te plannen met én de goede lengte én een redelijke prijs. Waarschijnlijk is de herberg van Heinrichs weer wel een lichtpuntje en daarna zien we het wel weer. Ik ga nog steeds het liefst voor een avontuurlijke pelgrimstocht en krijg eigenlijk een gruwelijke hekel aan de mogelijkheid om je overnachting te reserveren. Dit systeem zouden ze moeten afschaffen, er zijn echt pelgrims die zo hun hele tocht plannen en dat kan toch echt niet de bedoeling zijn!?
Afijn, het was een prachtige tocht vandaag, door een prachtige streek, bij prachtig weer. Morgen nog maar eens dunnetjes overdoen,
Paul.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jacqueline:
    12 april 2015
    Hoi Paul,
    Klinkt wel heel verlokkelijk hoor...
    Maar eerst maar eens een beetje trainen. Het handboek heb ik al uit...
  2. Carla:
    12 april 2015
    Hoi Paul, tja was het maar zoooooo gemakkelijk ;-) om je boeltje op te pakken...
    Wat een ontzettend mooie foto's heb je op de site gezet.
    Veel wandelplezier de komende dagen. Dat je er maar goed als pelgrim van mag genieten!
    Groetjes Carla
  3. Jeannette:
    13 april 2015
    Gaat lekker Paul. Ik ben nu in Nevers, maar komende nacht zul jij samen met Dannis bij je Nederlandse overnachtingsplek zijn. Ik doe het een dag rustig aan loop dus een dag achter op jullie. Geniet ze!
  4. COR:
    13 april 2015
    Hoi Paul,
    Doe René Heinrichs de groeten maar van mij. Ik heb hem In Ossendrecht ontmoet, Voor en na mijn tocht. Ben blij dat jij zo geniet. eet maar veel fruit of koop vitamine C tabletten om het gebrek aan groente te compenseren. Groetjes: COR
  5. Elsbeth:
    18 april 2015
    Te paard ja dàt zie ik nog wel zitten.