Dag 27 Premery-Pont Saint Ours.

11 april 2015 - Isle-et-Bardais, Frankrijk

Al weer een geslaagde etappe achter de rug. Ik ben mijn gevoel voor datum en dag volledig kwijt, heb daar meerdere keren per dag de telefoon voor nodig. Ik zag net wel bij het plaatsen van de foto's dat het inmiddels dag 26 is.
Gisterenavond rond 7uur werd er op de deur geklopt, Bart en Harma, of ik zin had om mee te gaan eten. En dat os natuurlijk gezelliger dan in je eentje. Bart en Harma lomen beide uit provincie Groningen en zijn beide in Vessem gestart, wel apart van elkaar. Sinds Vezelay lopen ze samen. In Premery restaurant gevonden en goed gegeten, een grote salade en bord friet, met worstjes en nog meer salade. Een glas Amstel (natuurlijk wel in Frankrijk gebrouwen, onder licentie Amstel!) gedronken en, ach ja bij gebrek aan iets beters, redelijk drinkbaar. Wel gezellig geweest, hoewel Harma behoorlijk keelontsteking heeft.
Afgesproken om s'morgens bij het ontbijt te bekijken om samen verder te lopen. Karig ontbijt om 7uur, kop koffie en 2 croissants. Harma is nog steeds te beroerd om verder te gaan en blijft het weekend uitzieken in Premery. Het is heel sneu, maar ziek worden of iets blesseren onderweg kan heel goed gebeuren en dan lig je dagen in een vreemd oord, met vreemde mensen en een vreemde taal. Bart besluit wel mee te lopen, we komen overeen om voor 25km te gaan. Via hotelbaas laten we een kamer reserveren in Pont Saint Ours (hotels gaan zaterdagmiddag vaak dicht en zijn ook zondag gesloten, bij reserveren komen ze wel de deur even opendoen).
Tegen 8uur even wat geld uit de muur gehaald en op pad. Ik denk niet dat ik lang samenloop met Bart, hij loopt echt extreem snel. Zelf loop ik al vrij snel, maar dit tempo is me veel te gejaagd. Ik ben op een gegeven moment ook mijn eigen tempo gaan lopen en heb ook de tijd genomen om af en toe eens een foto te maken.
Het weer was vandaag bewolkt en vrij fris, wel lekker om te lopen. We hebben het de hele dag droog gehouden.
Etappe vandaag had wel wat weg van die van gisteren, bijna geheel over asfalt en weer door een reeks spookdorpjes. Op 18km, in Guerigny een lange pauze gehouden. Guerigny is een wat grotere plaats met winkels en horeca. In plaats van brood met kaas nu eens een heerlijke lasagne gegeten in Italiaans restaurant. Ook het cafeïnegehalte even op peil gebracht. Er was immers tijd zat, we hoefden pas om 16uur in Pont Saint Ours te zijn.
Om 13.30uur weer op pad voor de laatste 7km naar de rustplaats. Dit keer heb ik voorop gelopen en het tempo bepaald, loopt toch een stuk lekkerder. Uiteindelijk nog te vroeg gearriveerd in Point Saint Ours, maar gelukkig was de eigenaar ook een half uur vroeger en konden we vrijwel direct naar binnen. Point Saint Ours is echt een gehucht van 5 woningen, en geluk dus dat we vanavond in het hotel kunnen eten (terwijl het eigenlijk dicht is).
Al typende hoor ik dat er nog andere gasten zijn gearriveerd. Wie, en of het pelgrims zijn, zou ik niet weten. Dat zie ik vast vanavond wel.
Voor nu ga ik afsluiten. Morgen ga ik in elk geval Nevers bekijken, dat ligt 5km verderop. Ik kan dan nog bekijken of ik Nevers blijf of dat ik een stukje verderop een slaapplaats zoek.
Maar dat horen jullie morgen wel weer.
Paul.

1. Jacqueline:
    Hallo Paul,
    Als je moeite moet doen om de dag terug te halen, ben je al lekker in je wandelroes ;-)
    Ook leuk dat je weer gezelschap hebt.
  2. Frans Van Wanrooij:
    Hoi Paul,
    verstandig besluit om je eigen tempo te lopen. Uit eigen ervaring gaat dat op den duur zich wreken. Vandaag zelf ook gelopen in het Savelsbosch en omstreken en moest vaak aan je denken.
    Gelukkig weer een positief berichtje over de "Fransen".
    Ik zag vandaag trouwens een veldkruis met een mooie tekst op het bordje: 'ook moeilijke dagen gaan voorbij'.
    Misschien iets om aan te denken als een 'dip' in de buurt is.
    Groeten,
    Frans
  3. Wim Dreessen:
    Hoi Paul,
    al bijna een maand onderweg. Wat vliegt de tijd.
    Goed dat je tijd en dag vergeet. Dat is bij mij ook altijd vakantie. Horloge af, eten als je trek krijgt, naar bed als je moe bent. Goed bezig.
    Gr. Wim
  4. COR:
    12 april 2015
    Hoi Paul,
    Jij had beter weer dan ik gisteren. Tweede etappe Pieterpad gelopen, driekwart van de tijd regen en meest ook koude wind. Als dat volgende keer weer zo is dan is het wijzer om ook maar in Frankrijk of Spanje te gaan lopen(grapje). Maar jij schiet lekker op, Vier weken bijna en hoeveel km.s? Groetjes: COR