Dag 26 Corbigny-Premery.

10 april 2015 - Prémery, Frankrijk

Allereerst nog eens mijn dank voor alle motiverende, stimulerende, oppeppende reacties van jullie! Ik was in het begin een beetje sceptisch over bijhouden van een blog. Toch erg blij dat ik zo contact hou met het thuisfront en ik vind het fantastisch dat de blog behoorlijk goed bekeken wordt. Zonder jullie volgers had ik vast wat minder plezier aan dit grote avontuur beleefd en wie weet er misschien al de brui aan gegeven!?
Als ik er wat meer tijd voor zou hebben en bovendien betere verbinding met internet zou ik het liefst iedereen persoonlijk willen beantwoorden, maar daar is echt geen beginnen aan.
---
Gisteren dus geslapen in een veel te duur hotel. Een beetje aangepapt met de bloedmooie, maar beetje te jonge medewerkster achter de balie. Wanneer zo'n Française in het Engels zegt "you walked 36km? You are a strong man!" brengt dat de hormonen aardig in beweging en vergt het aardig wat zelfbeheersing om geen overhaaste, onbezonnen, etc. activiteiten te ondernemen! Maar de echte pelgrim is daar vanzelfsprekend wel tegen opgewassen ;-)
Ik weet niet precies wat ik allemaal gegeten heb gisteren, heel mooi maar onherkenbaar opgemaakt. Ik had gevraagd naar vis en geen vlees en heb inderdaad de zalm wel herkend. Erg lekker! Een Frans abdijbiertje erbij, uit de streek ... smaakte ook prima.
Na een uitstekende nachtrust s'morgens een prima ontbijt gehad. Bijzonder hierbij was de pers om zelf ter plekke vers sinaasappelsap te maken, heerlijk!
Bij afrekenen (realiseerde me dat pas later) zijn ze mijn diner vergeten. Misschien niet zo netjes, maar ik ben niet meer teruggegaan. Rare fout trouwens, biertje tijdens diner staat wel op de rekening, het eten zelf niet.
Uiteindelijk vind ik de 70 betaalde euries eigenlijk wel meer dan genoeg.
Met een pittige etappe vandaag heb ik trouwens ook aardig boete gedaan voor deze "zonde".
Ik zal vandaag de organisatie die de pelgrimswegen uitzet eens complimenteren. Tot Vezelay is de bewegwijzering van de route vaak onvolledig, foutief, moeilijk te volgen. Zonder GPS, kaart, routebeschrijving niet te doen. Vanaf Vezelay is deze echter uitstekend, echt zeer goed te volgen!
Vandaag iets later aan de wandel, om ca. 8uur gestart. Jullie zien al dat er geen foto's zijn van Corbigny, het is dan ook geen mooi stadje. Wel kun je er zeer veel winkels vinden. Vanmorgen waren ze net een enorme versmarkt op straat aan het opbouwen en heb ik gelijk wat vitaminen, brood en kaas gekocht. Wat kaas betreft ga ik op de huidige warme dagen liever voor emmentaler. Wanneer je camembert of brie in je tas bewaart, zeker hij warm weer, gaat alles daar naar meuren!
Afijn, goed voorzien dus op pad. Vandaag een relatief vlakke etappe. Ook heel veel asfalt gelopen, zelfs kilometerslang langs een 90km weg. Gelukkig weinig verkeer op deze weg.
Vanwege deze route eigenlijk nauwelijks mensen tegengekomen.
Op de markt in Corbigny wel pelgrimjongen met hond weer getroffen. Hij had inderdaad op de camping overnacht en zocht een dierenarts, omdat hond een ontsteking had opgelopen. Het is wel jammer dat ik zo weinig Frans versta/spreek, maar anderzijds kennen maar heel weinig Fransen een andere taal dan Frans.
Om 10uur in Pazy de laatse horeca gezien en hier gelukkig nog een grote kop koffie gedronken. Rare zaakjes zijn dat hier in Frankrijk, een combinatie van café, tabakshandel en verkoop van allerlei loterijformuliertjes. Hier in Pazy zitten ze om 10uur al aan het bier, de hele tent staat blauw van de rook. Ik kreeg wel veel belangstelling van de heren betreffende Compostela en een goede reis toegewenst.
Na Pazy enkele kleine spookdorpjes doorgelopen en zelfs in de grotere plaats Saint Reverien is er totaal niks, alleen een bakker.
De route was wel mooi, maar minder dan de voorgaande etappes. Het lopen langs een provinciale weg nodigt niet echt uit tot pauzeren, dus stevig doorgestapt. Op enkele punten even een landweg ingeslagen om uit te rusten en wat te eten.
Al om 15uur in Premery aangekomen en al snel onderdak gevonden in Le relais de Routiers, een soort truckersonderkomen. Het ziet er redelijk netjes uit, is een bekend adres ook voor pelgrims, ik kan er morgen ontbijten, maar restaurant is helaas vanavond dicht. In Premery heb ik wel veel restaurants en winkels gezien, dus eten vanavond komt ook wel goed.
Er liggen trouwens nog 2 Nederlandse pelgrims hier, al 3 dagen omdat een van hen keelontsteking heeft. Ik heb ze (nog) niet gezien, maar hoorde het van de hotelbaas.
Na het douchen en even platliggen, het stadje even bekeken. Ziet er beter uit dan Corbigny, maar is niet echt geweldig. Net buiten het stadje de Carrefour even bezocht voor melk, shampoo en fruitsap. Over een half uurtje eens een restaurant uit gaan zoeken om wat te eten.
Morgen wil ik eigenlijk naar Nevers lopen (32km) maar weet niet of dat gaat lukken. Ze melden voor morgenmiddag stormachtig weer met veel kans op regen. Misschien kan ik wel Guerigny droog bereiken, dat ligt op 18km. We zullen het morgen zien.
Paul.

1. COR:
    Hoi Paul,
    Goede foto, maar ik kan me niet herinneren dat jij buik had. Zo dikwijls zie ik je natuurlijk ook niet. Wat dat lopen op asfalt betreft, als je zo'n geel veiligheidsvestje draagt ben je beter zichtbaar en voel je je veiliger, maar ik weet niet of je met die nietbetaalde maaltijd genoeg uitgespaard hebt om dat ergens te scoren. Groetjes: COR
  2. Liana:
    Hallo Paul,
    Je kent me niet, maar ik ben bij toeval op de blog gestuit. Ik ben in 2009 dezelfde weg gegaan. Je schrijft leuke verhalen en ik herken er wel wat van. Vooral dat van de camembert. :) Ik wens je bon courage en ik blijf je volgen.
  3. J. Devue-de Hoon:
    10 april 2015
    Hoi Paul, Hier was het vandaag ook heel mooi weer 25 graden op de binneplaats, lekker in de tuin gewerkt (is wat anders als wandelen), maar je word er ook moe van.
    Bedankt voor je prachtige verhalen, ik bewonder je voor je doorzettings vermogen.
    zorg goed voor je zelf, en een goede voortzettingvan de reis
    Groetjes Harry en en Jaantje
  4. Frans Aarts:
    11 april 2015
    Hallo Paul

Ik vind het geweldig wat je al beleefd hebt,mooi reis verhaal .
    Wens je nog hele mooie kilometers .
    Hoop dan ook nog veel van jou te horen.
    Wens jou heel goed weer .

groetjes Frans
  5. Theo en Lenie:
    11 april 2015
    Hoi Paul, Gisteren was toch wel een bijzondere dag met het luxe hotel en de prachtige dame achter de bali, ik zou er zelf nog jaloers op worden, zulke belevenissen, die je toch in je diepste gevoelens raken. De fysieke prestatie was toch ook weer enorm. Vandaag jouw verhaal ook weer gelezen en toch weer een tocht met weer nieuwe ervaringen van ziek zijn en achter moeten blijven, dit is voor betreffende pelgrim ook weer een moeilijk te verteren tegenvaller. Maar het kan iedereen overkomen.
    Ook nu weer bijzondere foto's van kleine gehuchtjes met altijd weer een kerkje.
    Vanuit Eys weer veel pelgrims plezier en fijne dagen tot aan je verjaardag gewenst.
    Groetjes van Pa en Ma.