Dag 25 Vezelay-Corbigny.

9 april 2015 - Corbigny, Frankrijk

Gisterenavond blij verrast, bleek dat de enige gast die er nieuw was gearriveerd een Nederlander te zijn. Ik was eigenlijk net op weg om uit eten te gaan, maar raakte aan de babbel met deze vrachtwagenchauffeur uit regio A'dam. Van meneer pelgrimsbureau mochten we de koelkast plunderen (allerlei achtergebleven restjes van reeds vertrokken pelgrims). Een stevige groentesoep gemaakt, stokbrood en kaasjes erbij.
Deze trucker rijd al beroepsmatig op Frankrijk en loopt al jarenlang langeafstandwandelingen. In Amerika gewandeld, door Australië, Turkije en nu een vierde keer naar Santiago. Leuke verhalen, handige tips opgestoken, prettig gezelschap.
Tot een uur of 21.00 zitten kletsen, daarna mijn boeltje in gaan pakken en gaan slapen.
Vanmorgen al om 6uur uit bed. Samen met trucker ontbijt. Hij had vandaag zijn pelgrimszegen. Afscheid genomen ook van de meneer van het pelgrimsbureau en rond 7uur vertrokken. Prachtige ochtend, er was wel enige nachtvorst, maar fantastisch om het zonnetje over de horizon te zien komen!
Ik voelde me zeer goed vanmorgen, echt uitgerust en ben stevig van start gegaan. Eigenlijk de eerste serieuze pauze pas in Bazoches gehouden, bij een restaurant koffie gedronken en stiekem een eigen stokbroodje kaas gegeten. Ook in Bazoches het prachtige kerkje bezocht. Meestal zijn de kerken onderweg afgesloten, maar deze was in al zijn pracht gewoon te bekijken. Echt de moeite waard. Ik heb meteen weer eens een kaarsje opgestoken hier.
Tot Bazoches nauwelijks mensen gezien, maar hierna een aantal aardige mensen ontmoet. Ik ben echt even geknuffeld door 2 wandelende dames, die het zo geweldig vonden dat ik dat hele eind loop. Even later stopt een automobilist voor een praatje en wenst me een goede reis. Nog weer later 4 wandelende heren tegengekomen, die stikjaloers zijn op mijn wandeling, ze krijgen geen toestemming van het vrouwtje om naar Santiago te gaan. Met een paar wegwerkers gebabbeld, kopje koffie uit de thermoskan gekregen en een tip voor een alternatief pad. Dat andere pad leverde een halve km op, maar omdat ik me verderop verliep was dat voordeel weer gauw weg.
In Anthien nog even getwijfeld om daar te overnachten, maar het was nog vroeg en het lopen ging erg lekker. Wel op zoek gegaan naar de gite met Nederlanse eigenaren om even kennis te maken en om een kop koffie te vragen. Blijkt de gite een dorpje eerder in Le Chemin te liggen, 2km terug en steil bergop. Vandaar dus toch maar doorgestapt naar Corbigny. Onderweg 5 Franse pelgrinnetjes tegengekomen. De dames hebben stuk voor stuk mijn wandelkarretje even gereden en waren lovend over het gemak (was wel op een stukje vlak asfalt).
Vlak voor Corbigny nog een Franse pelgrim tegengekomen die ik al kende uit Vezelay. Hij loopt samen met zijn hond. Dat is niet eenvoudig, in veel herbergen willen ze geen honden. Hij slaapt veel in schuren en in de tent. Wel heel grappig  te zien, zijn hond heeft een soort rugzakje om voor de hondenbrokken.
Het Franse land wordt hier met de dag mooier, erg genoten, ook vanwege de 20 graden die het vandaag was. Ik ben behoorlijk afgepeigerd van de 36km van vandaag, maar luister goed naar voeten en knieën en die deden het uitstekend!
In Corbigny had ik eigenlijk gehoopt op de gemeentelijk opvang, maar die bestaat niet meer. Ik had dit adres uit een gids van 2011. Even in de papieren update van 2014 gesnuffeld en dan blijken er alleen 2 hotels beschikbaar te zijn. Ik ben nu 85 euries kwijt voor slapen, diner en ontbijt. Dat is fors, maar ik heb ook al diverse keren hetzelfde pakket voor 10 tot 15 euro gehad, er zit gelukkig een forse reserve in mijn budget. Vandaag dus eens lekker de luxe-pelgrim uithangen.
Ik ga het jullie bij deze wensen, ik kan om 19.00uur gaan eten en heb razende trek!
À demain,
Paul.

1. Frans Jongen:
    9 april 2015
    Hallo Paul, smakelijk eten en leuk dat je een landgenoot pelgrim hebt ontmoet. En ook nog een ervaringsdeskundige!
    Succes op je tocht wenst je Frans en Mia.
  2. Jose:
    Hoi Paul,
    Weer met plezier je reisverslag gelezen.Fijn zulke aardige mensen te ontmoeten.En ja je mag best eens de de luxe pelgrim uithangen dubbel en dik verdiend. Ik begin je langzaam( nee ik ben je aan het) benijden het initiatief dat je deze voettocht mooie maar ook zware voettocht maakt,de prachtige omgeving (maakt toch hoop ik minder mooie omgeving goed) en zomaar mensen tegen komen die je belonen met een warme knuffel, zomaar een kopje koffie van wegwerkers automobilisten die zomaar stoppen om je een goede reis toe te wensen geweldig toch.
    Paul, ik hoop dat je lekker gegeten hebt en voor straks slaap wel.
    Groetjes,en weer voor morgen een goede reis met weer een prachtige omgeving en fijne mensen op je pad. José
  3. Jacqueline:
    He Paul,
    Zo te lezen en aan de foto's te zien was dit weer een hoogtepunt!
    En zo zien we dat heel graag.
    Ga vooral zo door; dan genieten wij met je mee.
  4. Saskia:
    9 april 2015
    Zo te horen een fantastische dag voor jou. Zo zie je maar dat het de kleine dingen zijn die het doen.
    Ik geniet in ieder geval weer volop van je ervaringen!!
  5. Gerda:
    9 april 2015
    Hoi Paul we lezen elke dag je verslag. Prachtig gewoon. Over enkele weken lopen we ook daar dus we letten goed op wat je allemaal schrijft. Tips zyn welkom. Pas op voor de rupsen kunnen de eikenprocessierupsen zyn irritatie aan je ogen en luchtwegen kunnen ze veroorzaken door hun haartjes. Fyne avond en tot mails. Groetjes Peter en Gerda
  6. COR:
    Hoi Paul,
    Na zo'n zware etappe mag je wel 'n luxe pelgrim zijn, maar in het Spaanse deel kun je dan ook nog je rugzak of kar laten vervoeren voor zes of zeven euro, dan staat die 's avonds op de door jou afgesproken plaats. Goed dat je zoveel belangstelling ontmoet en zo van alles geniet! Houwen zo. Groetjes: COR
  7. Wim Dreessen:
    9 april 2015
    Toch nog een hoop aardige Fransen vandaag. Misschien Hoe meer naar het zuiden. Wie weet.
    Gr.Wim
  8. John knubben:
    9 april 2015
    Paul we volgen je nog steeds, ben zelfs een beetje jaloers als ik de fotos zie van die geweldige dorpjes met hun bijbehorende kerkjes.
    wat een geweldige ervaring moet dit toch wezen.
    Geniet er van.
    gr john en sonja
  9. Jo:
    10 april 2015
    Hoi Paul,

Ik kan alleen respect hebben voor hetgeen je presteert. en het mooiste is dat je er met volle teugen van geniet.
    Ga zo door kerel.

Groetjes Jo
  10. Frans Van Wanrooij:
    10 april 2015
    Hoi Paul, ik was een paar dagen 'off line' en had vandaag weer de mogelijkheid om de (dag)verslagen te lezen en de mooie foto's te bekijken. Goed te lezen, de bijzondere momenten die je meemaakt. Als je door raast met de auto dan lukt dat natuurlijk niet en neem je niet de tijd. Ik lees dat je behoorlijk wat 'meters' maakt per dag maar toch geniet van de mooie 'dingen' die je pad kruisen. Blijf de verhalen verwoorden en ik zal ze, en velen met mij, met genoegen lezen.
    Groeten,
    Frans