Dag 24 RUSTDAG Vezelay.

8 april 2015 - Vézelay, Frankrijk

Goede keus om een dagje in Vezelay door te brengen! De foto's spreken denk voor zich.
Gisterenavond restaurantje opgezocht voor eten en een fris glas bier en kwam hier mijn twee Belgische vrienden weer tegen. En dat is wel zo gezellig, alleen uit eten vind ik niet echt plezierig. Lekkere zalm gegeten met rijst, groente en in een wijnsausje. Ik wist het eigenlijk niet, maar in Frankrijk brouwen ze ook bier, bij het eten een plaatselijk witbier gedronken en dat smaakte erg goed.
Wat later op de avond kwam ik de meneer van het pelgrimsbureau weer tegen die vroeg of ik naar de pelgrimszegening wilde gaan. Dit met hem afgesproken en, vanwege het vroege tijdstip hiervan, op tijd gaan slapen.
Vanmorgen even na zessen al opgestaan om een beetje wakker over te komen bij de zegening. Om zeven uur begon die met een grotendeels gezongen mis door zusters en paters. Best mooi om te zien en te horen, al versta ik dat Frans nauwelijks. Om 7.30uur afgesloten met de zegening en op naar het ontbijt. Ik had wel de pech om net met 7 Franse pelgrims gezegend te worden, naderhand aan het ontbijt spreekt er natuurlijk weer geen enkele Engels of Duits of wat dan ook. Gelukkig kwamen er even later wel een Vlaamse broer en zus de eetkamer/keuken binnen en heb ik toch nog even wat kunnen klappen over van alles en nog wat. Ze zijn wel vandaag al vertrokken en lopen van Vezelay naar Parijs.
Later op de dag nog een jonge knul, Luc, uit Leuven tegengekomen die via Le Puy maar Santiago is vertrokken, een tocht die nog eens een dikke 20 etappes langer is dan die die ik loop. Die etappes gaan ook nog eens echt door de bergen, de Pyreneeën. Ook nog een Fransman ontmoet die de noordelijke tak (via Bourges) gaat volgen. Misschien zie ik die later weer terug, maar ik ga morgen de zuidelijke tak (via Nevers) volgen. Na enkele etappes komen noord en zuid weer samen bij Gargilesse.
Vandaag lekker op mijn gemak Vezelay bekeken. Eerst een ronde buiten de vestingingsmuren met adembenemend mooi uitzicht op de wijde omgeving. Later op de dag alle straatjes en steegjes doorgelopen binnen de muren. Opvallend is dat het hier s'morgens uitgestorven is, pas vanaf 13.00uur in de middag wordt het een stuk drukker op straat.
Ik begon aardig te verbranden van het zonnetje, heb wel zonnebrand gekocht, maar me ook effe teruggetrokken in de schaduw.
Voor morgen heb ik eigenlijk Corbigny als bestemming gepland, maar omdat het 20 graden wordt ga ik die 36km misschien wat inkorten. Mijn knieën voelen overigens weer goed aan, op zo'n dag zonder bepakking voel je je licht als een veertje. En dat ondanks dat Vezelay een groot hoogteverschil heeft tussen bovenstad en benedenstad. Het stadje is gebouwd op een stevige helling.
Gisteren had ik de hele wandelkar al leeggemaakt en vandaag heb ik die eens grondig schoongemaakt, ze zat aardig onder de modder. Ook de assen schoongemaakt en opnieuw in de olie gezet. Straks nog even de boel wat reorganiseren en weer inpakken. Bij vertrek zat de kar barstensvol, maar nu is dat wat minder. De noodvoorraad aan eten (is eigenlijk niet echt nodig) is op en ik heb een set kleding gedumpt in een kledingbak. Ook had ik diverse paar slechte wandelsokken bij me, die ook gedumpt zijn. Ik hoor wel dat er mensen zijn die met slechts 2 setjes kleding lopen, maar ik ga toch voor 3. Stel dat je niet kunt wassen of de was niet kunt drogen.
Het is slapjes met nieuwe pelgrims, om 17.00uur had er zich maar een nieuwe gemeld vandaag. Er ligt wel een flink stuk buiten Vezelay een jeugdherberg met camping, mogelijk overnachten daar ook nog mensen.
Inmiddels tijd om op zoek te gaan naar eten. Ook vanavond vroeg naar bed, wil morgen rond 7uur vertrekken. Dan kan ik voor het echt warm wordt al een heel eind op weg zijn. Ik begin aan een nieuwe reisgids, die beschrijft de 925km van Vezelay naar Saint Jean Pied de Port. Ik schat dat ik bijna 1/3 van Frankrijk doorkruist heb nu, dat schiet dus ook al aardig op.
Nu even naar buiten om dit verslag op te laden naar de blog. Tot morgen met weer een echt etappeverslag,
Paul.

1. Peter:
    8 april 2015
    Paul,heb je de stempels van de paters en zusters? Denk aan Anthien, ned. Herberg van Arno en Huberta (donativo).
  2. Jose:
    8 april 2015
    Hoi Paul,niet alleen een goeie pelgrim/wandelaar maar ook een goeie fotograaf, prachtige foto's. Fijn te lezen dat je een mooie en gezellige rustdag hebt gehad( maakt het stug gedrag van Fransen toch weer goed is het niet)heb je verdiend.Voor morgen wens ik je weer toi,toi,en verheug me weer op je reis verslag.Groetjes vaan oet Ees. José
  3. Wim Dreessen:
    8 april 2015
    Kan merken dat je al behoorlijk zuidelijk zit. Hier in Limbabwe is het nog flink koud 's-morgens. 5 graden maximaal.
    Mooie foto's, slim zo'n rustdag.
    Gr.Wim
  4. Saskia:
    9 april 2015
    Op de kaart zie ik de grote afstand die je al hebt afgelegd, fantastisch!
    Ook goed om te horen dat je leuke contacten op doet tijdens de reis. De minder leuke zijn goed voor je mensenkennis vergroten (zullen we maar zeggen ;-)