Dag 22 Chablis-Bessy sur Cure

6 april 2015 - Vézelay, Frankrijk

Vanmorgen niet zo'n geweldige start. Na een onrustige nacht, kreeg mijn draai niet gevonden in t slechte hotelbed, werd ik voor het eerst op deze tocht wakker van de wekker. Net op het punt dat ik diep in slaap was.
Effe de kop onder koud water, de boel inpakken en naar beneden voor het ontbijt. Grote bak koffie, jus d'orange, croissant en stokbrood met jam.
Na betalen van de rekening (dat viel mee 35 euries met ontbijt) naar de bakkerij voor een vers stokbrood. En verrek ... kom er ineens achter dat ik mijn telefoon heb laten liggen en ik heb de kamersleutel nog bij me. Dus terug naar hotel. De hotelbaas had na mijn vertrek de deur dichtgedaan en er zat geen bel naast de deur. Dan maar kloppen op de deur en de vensters. Na 10 minuten nog geen reactie en wilde net naar de bakker teruglopen om te telefoneren, toen de baas de deur opende. Gelukkig dus weer goed afgelopen en ik kon op pad.
Prachtige route vandaag. Eerst vanuit Chablis via een lange geleidelijke klim de wijngaarden in. Dit feest was echter snel voorbij en er volgden enkele steile afdalingen, gevolgd door even veel steile klimmen.
Diverse prachtige kleine dorpen doorkruist met, je raad het al, geen enkele voorziening.
Na het dorpje St. Cyr les Colons een lange tocht over landwegen en door bossen gelopen, zonder enige bebouwing te zien. Wel heerlijk weer vandaag en diverse pauzes in het zonnetje gehouden.
Het eerste dorp dat volgde Cravant heb ik helemaal doorgespit op zoek naar een open café. Dat café is er wel, maar was helaas gesloten. Toch genoten van dit prachtige plaatsje. Ik wordt wat bijgelovig en heb een muntje gedumpt in de plaatselijke fontein. Dat werd nog direct beloond ook door de vondst van een waterkraan vlakbij deze fontein! Heerlijk koel water in overvloed.
In Cravant het plan opgepakt om in Accolay of Vermenton een slaapplaats te gaan zoeken en via een extreem lange, steile klim weer op pad gegaan.
In Accolay, dat vroeger een pottenbakkersstadje was, hing weer een heel vreemde sfeer, mensen verstaan je zogenaamd niet en de behulpzaamheid is er weer nul. Uiteindelijk dus maar mijn zinnen gezet op Vermenton, dat enkele kilometers van de route afligt. Hier wel een aardig omaatje tegengekomen die wist te vertellen dat er ooit wel 10 tot 12 hotels waren  in dit stadje. Sinds de snelle tijd met auto's en supertreinen trekken de mensen volgens haar nu liever naar Parijs of Nice. Ze wist me wel het adres van een Chambre d'hote te vertellen, maar die bleek even later dicht te zijn (met de paasdagen).
Vervolgens dan maar de gemeentecamping opgezocht, maar die gaat hier pas in mei open.
Afijn, omdat het pas half drie was besloten om door te lopen naar Bessy sur Cure (7km) of Arcy sur Sure (10km). In Bessy sur Curre speelde het geluk me weer eens parten. De beheerster van de gemeenteherberg zag me vanuit het raam en vroeg of ik pelgrim ben. Eigenlijk moet je die herberg daags tevoren reserveren, maar ik was er 5 minuten later mooi binnen! Een erg mooie herberg met gezamenlijke keuken en een stuk of 4 aparte slaap/badkamers. Na me geïnstalleerd te hebben eerst even een douche genomen. En qua douche ben ik nog nooit iets gelijkwaardigs tegengekomen, een geweldige waterstraal, leek wel een brandslanghaspel! Heerlijk op de vermoeide schouders en kuiten!
Hier in de herberg 2 mannen uit Vlaanderen tegengekomen. Ze lopen niet naar Santiago, maar doen een kortere tocht vanuit Troyes en stoppen morgen in Vezelay. Ze zijn ook nogal op zichzelf. Er kwam hier ook nog een plaatselijke geestelijke langs, die in 2002 naar Santiago liep. Met handen en voeten een moeizaam gesprekje gevoerd in het Frans en wel nog een klein Maria-penninkje van hem gekregen en de beste wensen voor de verdere tocht. Van de mevrouw van de herberg trouwens ook een enorme jakobsschelp gekregen, ze vond het kleine metalen schelpje dat ik bij me heb maar niks.
Vanwege slechte ontvangst hier, net buiten de foto's wezen opladen naar de blog. Dat duurde een eeuwigheid. Ondertussen wel een paar muurhagedisjes gespot, leuk om te zien. Ik heb later de fotocamera nog gepakt, maar toen lieten ze zich natuurlijk niet meer zien.
In de keuken net heerlijk Frans gegeten, mijn laatste blikje erwtensoep met een flink stuk stokbrood. Morgen voor het ontbijt heb ik nog net genoeg stokbrood en een beetje brie. Beetje oploskoffie maken en dan evt. 3km verderop in Arcy sur Cure nog wat boodschappen doen. In Arcy zijn blijkbaar veel winkels.
Morgen wordt de etappe sowieso iets korter, ik bereik dan immers Vezelay. In totaal is dat nog een km. of 23 lopen.
De etappe van vandaag was een van de mooiste tot nu toe, maar de afstand was lang en ik heb aardig moeten sleuren aan mijn karretje vandaag. Ik ben behoorlijk moe in elk geval. Al typend lig ik al plat op het bed en dat voelt erg goed aan. Het wordt zometeen vast weer eens een uitstekende nachtrust.
Het ga jullie allemaal goed en tot morgen maar weer,
Paul.

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Wel een heftige dag vandaag, maar uiteindelijk ben je gelukkig weer prima onderdak!
    Het leek er op de fotos even op dat de paden nu wat minder modderig worden, maar dat ze behoorlijk steil zijn, maakt het nog niet lichter.
    Ik vind het reuze stoer dat je iedere dag toch flinke afstanden blijft afleggen.
  2. Jose:
    Hoi Paul,
    Wat een prachtige foto's.Ja,je moet natuurlijk niet veel van die slechte nachten hebben. de Fransen moesten een beetje meer respect tonen voor zo'n kanjers als jou. Maar gelukkig tref je ook weer goede Fransen. Zoals dat oude mevrouwtje.fijn ook telezen dat je weer een goede plek gevonden hebt om te overnachten. Ik zou zeggen slaap wel en voor morgenvroeg weer een lekker ontbijt en een goede start met weer een mooie omgeving en hopelijk fijne mensen op je pad.
    Groetjes vanuit Eys. José
  3. Elsbeth:
    6 april 2015
    Iedere dag ... voor t slapen ... ff je verhaaltje lezen. En genieten van je foto's. Super dat je na de vele kilometers ons zo op de hoogte houdt. Leuke en minder-leuke fransen ... wel of geen mede-pelgrims ... betere en mindere slaapplaatsen .... jij dealed er gewoon mee. Hier gaat t ook mooi weer worden. Hoop bij jou ook. Wens je veel wandelplezier de komende km's. Groetjes Elsbeth
  4. Jo:
    Hoi Paul,

Ook vandaag dus weer moe en voldaan het bedje opgezocht.
    Je bent goed bezig kerel, maar dat wist je wel.
    Een mooie dag wens ik je morgen in ieder geval toe. en doe maar ff rustig aan. moet wel kunnen na zo een zware dag als vandaag.

Groetjes Jo