Dag 21 Ervy le Chatel-Chablis.

5 april 2015 - Chablis, Frankrijk

Eerste paasdag, feestelijke paasdagen allemaal!
Het was al voorspeld, lekker zonnetje vandaag. Dat blijft waarschijnlijk de hele komende week zo, met aan het eind zelfs temperaturen boven de 20 graden!
Vanmorgen vroeg wakker, stevige bak oploskoffie gemaakt en stokbroodje brie gegeten. Simpel, maar erg lekker dat Franse eten. De boel ingepakt, even met een dweil de vloer schoongemaakt, kleine afwas gedaan, donatie in het potje gestopt en was lekker vroeg (7.30uur) op pad.
Een frisse ochtend, zag onderweg dat het licht gevroren heeft.
Net buiten Ervy le Chatel meteen een goede opwarmer over een modderig, maar erg fraai bospad. In de verte 2 herten gezien.
Na durpke Mézières weer een flink stuk door het bos, nu over een asfaltpad. Halverwege (zie foto's) een prachtige picknickplaats met boshut tegengekomen en de eerste pauze hier gehouden. Ongelooflijk, een hut die gewoon open is! Met een haard en stapels gezaagd hout buiten. Volledig gemeubileerd en ook een kast met allerlei serviesgoed. Eigenlijk een prachtige locatie om een nachtje in door te brengen lekker bij de open haard.
Kilometers verder, net buiten het bos, bij la Moulliere de volgende pauze lekker in het zonnetje bij een speeltuin/hangplek/parkje.
Het is net te koud om zonder jas te lopen, maar in het zonnetje is het nu goed te doen die korte pauzes, zonder al te veel af te koelen.
Naar Roffey toe weer een heel stuk langs een kanaal gelopen. Hoog water in dit kanaal en naastliggende rivier l'Amarcon. Soms stond het water net een paar centimeter boven het pad.
Vanaf Roffey via een stevige klim naar Bermouil toe om vervolgens af te dalen naar Vezannes. Stuk voor stuk prachtige plaatsjes, maar weer zonder enige voorziening. Vezannes is een beetje surreëel, mooi oud plaatsje, maar er net achterlangs loopt het traject van de TGV. In een half uurtje tijd kwamen er 5 treinen langsgeflitst. Vreemd zicht zo'n razendsnelle trein achterlangs zo'n gedateerd dorpje.
Vanaf Vezannes over asfaltwegen. Eigenlijk eerst naar Collon moeten lopen. De afslag naar Collon over een zeer modderig bospad heb ik echter genegeerd en ik ben de asfaltweg gewoon blijven volgen tot Chablis. Het is erg rustig op de weg, waarschijnlijk vanwege Pasen. Vlak voor Fye (dorpje voor Chablis) weer een hert gezien. Stak de weg over en ging als een veertje een zeer steile helling op, het bos in.
In Chablis blijkt het hotel dat ik op het oog had zondags gesloten te zijn. Blijft over een ander hotel of de camping. Uiteindelijk gekozen voor hotel de la Poste. Geen aanrader, een derderangs hotel, maar heb een bed een douche en verwarming. Eten kan hier vanavond niet, maar kan er wel morgen ontbijten. Eten voor vanavond is niet zo'n probleem, ik heb gisteren goed ingeslagen en zal geen honger lijden.
Weer geen pelgrim te bekennen hier, alleen maar mensjes op hun paasbest. Waarschijnlijk ben ik over 2 dagen in Vezelay en rond dan de Via Campaniensis af en start aan de Via Lemovicensis  richting Saint Jean Pied de Port. Ik kijk wel uit naar Vezelay, hier komen diverse pelgrimswegen samen en zal het wel iets drukker worden op de route.
Straks nog een overnachting zien te vinden ergens halverwege Chablis en Vezelay.
Ik hou het niet zo bij, maar volgens de reisgidsjes zit in nu op 630km. En verdeeld over de 3 weken die ik nu loop is dat een gemiddelde van exact 30km per dag. Ben hier dik tevreden over en trakteer mezelf denk weer eens op een rustdag in Vezelay. Van horen zeggen een prachtig oord.
Met de voeten gaat het erg goed, de opgelopen schade is mooi hersteld. Maar omdat er hier weer een fraai bakje staat, straks toch effe lekker dompelen en daarna smeren met voetcreme.
Voor vanavond te weinig puf om het stadje te gaan bekijken. Ik heb al een beetje gezien en ga morgenvroeg nog een rondje doen, ben benieuwd of de bakker dan open is.
Au revoir en à demain!
Paul.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Maikel:
    5 april 2015
    Hey Paul, het lezen van jou reis verhaal is leuker en boeiender om te lezen als de meeste boeken. Iedere dag weer leuk om te lezen wat je hebt meegemaakt. Goed om te lezen dat het zo goed gaat. Super!!
  2. Gerda:
    5 april 2015
    Hoi Paul je kunt in vezelay overnachten by de zusters van Jerusalem. Overnachting 25 euro met avondeten en ontbyt. Huis heet la maison Saint Bernard. Waren wy vorig jaar. De avondmis is een aanrader. Mooi zang door de zusters en paters. Mooi prestatie!!! Dikke pluim!!. We lopen elke dag met je mee. Groetjes Peter en Gerda.
  3. Peter en Gerda:
    5 april 2015
    Bonjour Pol, vous parlez tres bien francais. Chapeau.
    G et P.
  4. Saskia:
    5 april 2015
    Met je Frans gaat het zo te horen al goed!
  5. Jo:
    Hey Paul,

Het gaat je heel goed af zo te horen, en een gemiddelde van 30 km per dag vind ik heel knap.

Blijf genieten, ik blijf genieten van jouw verhalen.

Groetjes Jo
  6. Wim Dreessen:
    weer een leuk verslag.
    Chablis klinkt als een goede wijn. Misschien eens proberen, vers van de pers.
    30 km. Per dag. .. wow.
    Gr. Wim
  7. Sonja:
    6 april 2015
    Hallo Paul,
    Ik lees met veel plezier iedere dag je verslag!
    30 km gemiddeld perdag, dat is niet niks....ik hoop dat je wat meer andere pelgrims gaat ontmoeten, hoewel je eerder schreef dat alleen lopen ook fijn is. Dat is ook mijn ervaring, maar ik vond het wel fijn om s 'avonds anderen te ontmoeten, samen te eten en hun verhalen te horen. Fijn dat je al die moeite doet om ons op de hoogte te houden via je blog! Bon camino, Sonja
  8. COR:
    6 april 2015
    Hoi Paul,
    Je doet het uitstekend, 30 km. per dag, dat zou ik echt niet kunnen! En dat je geniet van mensen en omgeving betekent ook dat je een gelukkige pelgrim bent. Lekker zo doorgaan!! Groetjes: COR
  9. Marianne:
    7 april 2015
    Heerlijk weertje, prachtige foto's en heel veel zin! Mooi om te lezen iedere avond. Veel plezier en succes!
    groetjes, Marianne
  10. COR:
    7 april 2015
    Hoi Paul,
    Er is iets niet goed op mijn laptop. Ik heb jouw verslag van vandaag wel gelezen maar onder het foto's kijken ging het weer naar gisteren. Ik weet dus wel dat je, tevreden met je karretje, in Vezelay zit. Wat ga je toch snel! Topconditie Joh! Ik was ook heel blij met mijn kar, ik zou het met een rugzak niet gekund hebben. Geniet van je rustdag morgen, dan geniet ik van jouw foto's en je verslag. Groetjes: COR