Dag 20 Rosieres pres Troyes-Ervy le Chatel.

4 april 2015 - Ervy-le-Châtel, Frankrijk

Jammer dat de beheerder van de jeugdherberg in Rosierer pres Troyes (5 km onder Troyes zelf) zo'n minkukel is. De locatie is prachtig en de voorzieningen zijn ook goed. Maar met mijn rekening (optelsommetjes slapen+diner+ontbijt) had mevrouw erg veel moeite en 2 keer gasten in dezelfde kamer plaatsen is ook niet erg handig (zie blog van gisteren).
Eten was wel erg lekker en over het ontbijt ook niets te klagen. Zelfs voor onderweg een paar broodjes kunnen meenemen. Ik had verwacht dat de herberg tegen Pasen vol zou zitten, maar er waren maar 9 gasten en geen pelgrims.
Ik heb al mijn kleren weer schoon en ook droog (had nog een zal natte was, omdat de verwarming bij de Marianisten daags tevoren te lauw was). In Frankrijk hebben ze vrij vaak elektrische radiators en die kun je loeiheet "opendraaien".
Vanmorgen om 8.00uur aan etappe begonnen. Ik twijfelde tussen Eaux Puiseaux en Ervy le Chatel als einddoel. Onderweg besloten om voor Ervy te gaan. Omdat ik toch al 5km van de route afzat in Rosieres heb ik vandaag de hele etappe geïmproviseerd adhv topokaart op de telefoon. Leuk om te doen en bovendien een mooie route gelopen over kleine weggetjes met nauwelijks verkeer. Onderweg zelfs de mazzel gehad om én een café én een winkel tegen te komen. Goed voorzien dus van cafeïne en eetwaar.
Voor de fijnproever een opsomming van de dorpjes die ik doorkruist heb:
- St. Pouange
- Chamoy
- Montigny les Monts
- Cosdon
- Chamblon
Het landschap wordt weer wat heuvelachtig en gevarieerder, erg mooi!
Uiteindelijk rond 15.00uur aangekomen in Ervy en op zoek gegaan naar meneer Jean van parochiehuis "Secours Catholique".
Aardige man, is meteen meegelopen naar het gebouwtje waarin 2 appartementjes zitten. Mooie complete inrichting. Naast goede bedden, een badkamer en een keukentje met kookplaat, magnetron en zelfs een koelkast. Ook handdoeken aanwezig, bestek en een droogrekje voor kleding.
Enige gebrek is WiFi, zal vandaag de KPN weer sponsoren met m'n databundel.
Zojuist overigens ook een grote bak gevonden ... dat wordt straks feest voor de vermoeide voeten, lekker effe soppen in warm water!
Vanavond ga ik nog eens een blik soep opwarmen, heerlijk samen met een stuk stokbrood.
Ook vanavond eens bekijken waar ik morgen terecht kan. Vanwege Pasen zou dit wel eens problemen kunnen opleveren. Op zo'n moment wel blij dat ik de tent bij me heb. Het weer schijnt trouwens erg goed te worden komende dagen, en dan is camperen niet eens zo'n straf!
Het wordt denk weer een eenzaam avondje, maar heb hier wel een radio gevonden en kreeg die afgestemd op een best goede zender! Al bijna 3 weken geen muziek geluisterd, daar komt nu dus verandering in.
------
Effe later met beide voeten tegelijk in een heerlijk warm voetbadje ;-)
------
Net even het stadje ingeweest. Aan een voorbijkomend oud mannetje in m'n beste Frans gevraagd of er een super marche is in Evry. Dat wordt dan keihard ontkend. Wanneer ik 2 straten verderloop sta ik voor een kleine supermarkt. Daar gaat mijn vertrouwen in Frankrijk weer!
Afijn ik heb nog wat extra boodschappen ingeslagen en ben nu echt "Pasen-proof", voorbereid op 2 dagen overleven.
Kreeg net berichtje van Jacqueline, dat er in Fays la Chapelle (zie die foto van vakwerkkerk) op 18april een bingo oid is onder de 145 inwoners. Dat is op mijn verjaardag ... als ik dat geweten had!
Tot morgen maar weer!
Paul.

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Zo te zien ben je weer lekker opgeschoten vandaag. Volgend goolge toch verder dan je gisteren plande.
    Maar wat is precies "paas proof"?
    Heb je paaseieren ingeslagen voor onderweg??
    Of ga je morgen op je paas best ;-)
  2. Jose:
    Hoi Paul,
    Ja typisch Frankrijk, in sommige plaatsen zijn de mensen niet zo aardig tegen buitenlanders hebben wij ook al mee gemaakt. Doen net alsof ze je niet begrijpen en zeggen het niet teweten of sturen je de verkeerde kant op. Snel vergeten en genieten van de fijne momenten en zo gelezen zijn die er genoeg.Paul, ik wens je ook al ben je in je eentje,fijne paasdagen toe.
    Groetjes en toi,toi, voor morgen.
    José
  3. COR:
    Hoi Paul,
    Van je verslag van vandaag word ik helemaal blij. Al mijn vragen beantwoord. Je bent echt op Pasen voorbereid. Als je morgen ook nog een slaapplaats kunt bemachtigen, want een tentje zal toch nog steeds koud zijn. Je loopt heel ver elke dag. Succes! COR