Dag 18 Sezanne-Mery sur Seine.

2 april 2015 - Méry-sur-Seine, Frankrijk

Het weerbericht is nu het belangrijkste (en eigenlijk enigste) nieuws dat ik op de voet volg. Gisteravond werd er voor vandaag stevig wat regen verwacht. Vanmorgen voor vertrek nog eens gecheckt en het was al iets milder bijgesteld.
Heerlijk geslapen in "mijn" kapsalon. Wel een hele vreemde droom gehad. Dat begon eigenlijk door de ringtone die een van de zusters op haar telefoon heeft, die is hetzelfde als de tone die ikzelf thuis op de vaste telefoon heb. Ik was rond 23.00uur net in slaap aan het vallen toen de zuster over de gang liep en de telefoon overging. Ik kan mijn dromen nooit helemaal onthouden, maar was weer thuis, na goed volbrachte tocht en het rare was dat alle mensen die ik tot nog toe tegenkwam onderweg, in de buurt waren. Heel grappig, werd er in elk geval vrolijk mee wakker!
Niet alleen nu in de kapsalon, maar al regelmatig geschoren onderweg. Zo'n baard levert alleen maar onnodige luchtweerstand op bij het lopen!
Goed ontbijt gehad, dit keer ook met lekkere kaas ipv alleen maar jam.
Gelukkig ook even afscheid kunnen nemen van de hoofdzuster, een bijdrage van 20 euries betaald (meer dan waard!) en als kadootje hebben we een fles champagne (die we gisteren ook nog van dat aardige echtpaar in Lachy hadden gekregen) gegeven.
Ik vergeet trouwens te vertellen dat Patrick s'morgens aan het ontbijt ook opdook. Hij was de vorige avond gearriveerd, toen Jeanette en ik de stad waren bekijken en uit eten.
Na het ontbijt zijn Jeanette en ik vertrokken, eerst wat brood halen in de stad en vervolgens op pad. Ik wilde de etappe afronden in Mery sur Seine en Jeanette had Anglure (10km eerder) op het programma staan.
Een prachtige, dit keer vrijwel vlakke route gelopen door immens wijds landschap en met oneindig lange wegen. Heel weinig bewoonde wereld onderweg. Wel in Saudoy nog een kop koffie kunnen drinken. Het weer is de hele ochtend droog gebleven, wel zwaar bewolkt.
Vanaf Saudoy tot Anglure hoofdzakelijk langs een vervallen spoorlijn gelopen over fijne, droge landwegen. In de middag, een stuk voorbij Barbonne-Fayel begon de miezelregen. Eerst was dat wel lekker fris, maar we hebben ook een half uur lang een fikse bui gehad. Niet echt schokkend, maar wel aardig nat geworden.
Jeanette had onderweg inmiddels besloten om mee te lopen tot Mery sur Seine. Ik denk dat dat wel een goede keus is (ondanks dat we uiteindelijk behoorlijk vermoeid daar aankwamen). Oorspronkelijke locatie Anglure is een grauw, grijs, doods dorp omgeven met gigantische graansilo's. We hebben aldaar geprobeerd een kop koffie te drinken bij café/hotel "de la Mairie". Dat ging alleen wanneer we er ook een kamer  zouden nemen!? Cafe's in Frankrijk hebben trouwens vaak een vreemde middagsluiting van ca. 14.00 tot 18.30uur.
Afijn, de regen werd na Anglure langzaamaan minder om even later helemaal te stoppen. De laatste kilometers over hoofdzakelijk weer (nu wat modderiger) landwegen/graspaden afgelegd naar Mery sur Seine. Ook op dit traject nauwelijks bebouwing te zien.
In Mery sur Seine, dat overigens een heel mooi stadje is, meteen naar de Broeders Marianisten gegaan voor onderdak. We hadden telefonisch afgesproken om hier om 17.00 uur te zijn en hebben dat op de minuut nauwkeurig gehaald. Een warm onthaal met een bak koffie/thee. Een van de broeders gaf vroeger Engelse les en dat spreekt net wat makkelijker dan Frans. Aardige kleine orde gewijd aan Maria, met veel nadruk op educatie en sociale bezigheden. Toevallig hadden ze vandaag wel van 19.00 tot 20.30 uur een mis ivm witte donderdag.
Jeannette en ik hebben wat te eten klaar gemaakt en om 21.00 uur samen gegeten. Heel simpel; soepje, gebakken aardappelen en wortelen, stokbrood erbij natuurlijk en een glas wijn. Wel aardig, er hangt een goede sfeer in huis. Na afloop ook nog snel de afwas geregeld en ben nu op mijn comfortabele kamertje de blog aan het afronden.
Van de broeders een particulier adres gekregen voor morgen in Savieres. Dat ligt op een 15km afstand. Ik denk dat ik hier morgen inderdaad heenga. Overmorgen volgt dan 16km naar Troyes, zodat ik daar een paar uur heb om de stad te bekijken. Vanwege Pasen blijf ik mogelijk zondag ook nog in Troyes, ik weet namelijk niet of je tijdens de paasdagen makkelijk onderdak krijgt.
In elk geval schiet ik naar mijn zin aardig op, ben nu net de Seine overgestoken.
Grappig om net te lezen dat ik mijn sporen achterlaat dmv de banden van mijn karretje. Ik hoorde vanmorgen van Patrick ook al dat hij ergens gevraagd had of er iemand met een karretje was langsgekomen daags tevoren, en dat werd meteen bevestigd! Blijkbaar wordt er dus niet veel met een karretje gelopen door Frankrijk en val ik dus wel op.
Weergeven mooie dag geweest en tijd om af te ronden nu, val bijna om van vermoeidheid.
Morgen gelukkig pas om 8.15 ontbijt, kan net iets langer blijven liggen!
Tot morgen maar weer,
Paul.

1. Jacqueline:
    2 april 2015
    Hoi Paul,
    Fijn te horen dat je weer goed geland bent.
    Wat een luxe; morgen uitslapen en een korte etappe ;-)
    En hopelijk prettig wandelweer.
  2. Frank:
    2 april 2015
    Vraag me steeds vaker af wanneer ik in de rat race waarin ik beland ben de rust kan vinden om net als jij nu weer tot mijn kern te komen. Geniet erg van je verhalen, denk niet dat het mijn ding is maar wil wel erg graag ooit doodgewoon de rust vinden om te aanvaarden wat morgen gaat brengen. Denk dat een berg boeken en een zee van tijd meer mijn reis is. Fijn ook dat je onderweg verwante zielen treft. En wat de religie betreft, de kern van elke goede religie is naastenliefde denk ik dus zelfs dat zit wel snor op deze route. Overigens heeft maria een warm plekje in mijn hart dus als je in een mooie kathedraal toch een kaars voor mij en de mijnen wilt stoken dan hou ik mij aanbevolen.
  3. Wim Dreessen:
    Hoi Paul,
    je gaat nog steeds super. Vindt het wel fijn dat je nog steeds een reisgenootje hebt.
    Trouwens wat Frank zegt klopt. Naastenliefde is numero uno, maar dat zit bij jou wel snor.
    Fijn paas weekend.
    Gr.Wim
  4. Frans Van Wanrooij:
    Hoi Paul,
    gezien de humor in je verhalen, lijkt wel allemaal snor te zitten. Voor ons als thuisblijvers lijkt het steeds meer op een spannend jongensboek met voor mij in ieder geval de drang naar het verhaal van morgen.
    Ook dank voor de mooie foto's, zeker die met blauwe luchten (missen wij hier).
    Loop ze en nog vele mooie ontmoetingen.
    Groet, Frans
  5. Dannis:
    Hoi Paul.

Ze hadden het nog over jou ( jullie) ze vertelden over de karresporen die je achterliet. Lachen toch, ik vertelde dat ik ze volgde. Morgen slaap ik in Troyes iets van de kerk. Ze hebben gebeld voor me. Na Troyes wordt het volgens mij een uitdaging voor goede adressen.
  6. COR:
    Hoi Paul,
    Wat ik al even mis is hoe het gaat met je wasgoed en hoe je het droog krijgt. Is ook eigenlijk mijn pakkie-an niet. Ben zomaar nieuwsgierig. Boer Paul op die grote landbouwmachine vind ik goed! Tot morgen, ik hoop dat je droog weer hebt.