Dag 16 Epernay-Baye

31 maart 2015 - Baye, Frankrijk

In pastorie te Epernay hoorde ik wel dat er nog een pelgrim uit Nederland was aangekomen. Omdat ik in de stad boodschappen moest doen en uit ben gaan eten, elkaar s'avonds misgelopen.
Tegen 23.00 s'nachts ben ik nog wakker geworden van een geestelijke, die in kamer naast de mijne orgel ging spelen. Ben de gang op gelopen om te kijken waar muziek vandaan kwam. Den geestelijke hoorde dat en excuseerde voor de herrie. Hij wist niet dat er gasten waren.
S'morgens aan ontbijt een leuke verrassing, alsnog kennisgemaakt met pelgrim Jeanette uit Brabant. Ze is 2 dagen geleden gestart aan haar tocht vanuit Reims naar Santiago.
Na ontbijt is Jeanette vertrokken en moest ik nog een half uurtje op meneer pastoor wachten voor een stempel in de pas. Uiteindelijk dus ook weer op pad in de miezelregen. Erger vond ik trouwens de wind vandaag, vaak stormachtig en uit een vervelende hoek schuin van voren. Het parcours startte met flink wat klimwerk tussen de champagnedruiven. Wel met prachtig zicht op Epernay en omliggende dorpen. Vanwege de regen had ik een alternatieve route uitgestippeld met net wat minder landweggetjes.
Na ongeveer twee uren lopen Jeanette weer tegengekomen en de rest van de prachtige, maar ook behoorlijk pittige route samen gelopen.
Met het uur is het weer beter geworden. Wel de hele dag stormachtige wind, maar na de middag ook af en toe een lekker zonnetje gehad.
Jeanette is moeder van 4 volwassen kinderen en woont met vriend Ben in de buurt van Roosendaal (toevallig mijn geboorteplaats). Ze wilde ook al jaren gaan lopen naar Santiago en kreeg dat dit jaar geregeld met 3 maanden verlof van werk. Een aardige, gelukkig niet te drukke, dame van 51, goed gezelschap.
Via de goede landkaarten op mijn mobiel hebben we de ergste modder kunnen vermijden. De route was immers al een kleine 35km., gelopen van 8.00 tot 17.00 uur met wat korte pauzes en een wat langere koffiestop in Mormont-Lucy.
In Baye hebben we onderdak in Foyers de Charité, een katholieke instelling. Ze zitten in een prachtig kasteel. De sfeer is wel zeer oubollig en vrij streng. Zo mogen we niet praten op de gangen en in gedeeltes waar de aanhangers van dit gezelschap zich ophouden. We hebben wel een sobere kamer, er is een WC en douche op de gang. Ook inmiddels lekker gegeten met 4 gezellige tantes van dit gezelschap en als verrassing mochten Jeanette en ik de afwas van de enorme kookketels doen. Nou werd er gekookt voor ca. 50 personen en die ketels zijn zo groot dat ze niet in de afwasmachine passen. Ach ja, trek ik morgenvroeg gewoon een bedragje van mijn vrije gave voor onderdak af ;-)
De mensen zijn wel gastvrij, maar ik krijg zo het idee dat deze instellingen van pelgrims verwachten dat ze ook zeer christelijk zijn. Helaas heb ik nogal een goddeloos geloof (zoals Stef Bos het wel eens zingt).
Voor morgen hoop ik Barbonne-Fayel te bereiken (31km). Jeanette loopt mee tot Sezanne op 21km. Helaas dus al weer afscheid nemen.
Ik hoorde dat het in Nederland nogal gestormd heeft. Ik zit natuurlijk al een heel stuk zuidelijker, maar hier wordt de regen met de dag minder en de zonmomenten nemen toe.
Al weer een topdag gehad en blijf er plezier in houden! Het is eigenlijk een veel zwaardere fysieke inspanning dan bijvoorbeeld een gewone werkweek. Maar het levert een heel voldane moeheid op en bovendien raakt het hoofd steeds leger en is het voor mij eigenlijk al niet eens meer belangrijk of en wanneer ik Santiago bereik. Het klinkt wel wat zweverig, maar de reis zelf is al een doel op zich. Zo lang ik er lol in houd, gaat die reis dus gewoon door!
Mooi geweest voor vandaag, nog even wat kleren schoonmaken, route voor morgen even bekijken en lig er over een uur denk weer in.
Tot morgen!
Paul.

1. Frans Jongen:
    31 maart 2015
    Prachtig om je reis te volgen en vooral die leuke ontmoetingen met andere pelgrims en vooral de lol erin houden!
    Groetjes , ook van Frans
  2. Brigitte:
    31 maart 2015
    Hè Paul wat gaaf van je! Leuk om allemaal te lezen wat je zoal hebt meegemaakt. Ik wens je heel veel succes verder en geniet van deze speciale tijd! Groetjes, Brigitte
  3. Theo en Lenie:
    Hoi Paul .
    Je blijf er van genieten zo te zien .
    Heel fijn dat het zo goed gaat Dat voelt voor ons ook goed !
    Het was en is nog steeds stormachtig weer met pittige buien
    De twee buurtjes maken het goed Saar was bijna ertussenuit
    maar dat lukte haar net niet!
    Het is weer bedtijd dus welterusten en tot morgen

Groetjes Pa & Ma
  4. Jo:
    Hey Paul,

Goed om te horen dat je er van geniet.
    Ik krijg steeds meer respect voor het geen je doet.

Ik wens je weer een prachtige dag toe voor morgen.

Groetjes Jo
  5. Wim Dreessen:
    Hoi Paul,
    blij te horen dat je nog altijd super enthousiast bent. Ga zo Door.
    P.s. je hoofd leeg maken moet voor jou en kleine moeite zijn, toch?
    gr.Wim
  6. Patch:
    Hey Pelgrim,
    respect voor je,maak je koppie maar leeg en geniet er van van al dat moois waar we iedere dag langs lopen en er niet bij stil staan hoe cool we het hebben!!!leuk om te zien dat je ook medepelgrims tegen komt.
    Eigenlijk moest iedereeen dit 1x meemaken(vind ik) mits dat je lijf het aan kan natuurlijk back 2 basic niks mis mee met 2 beentjes op de grond!!!!! hihi naast de schoenen lopen al genoeg mensen hihi groetjes patch
  7. De jongens:
    Hé Paul,

Ik smul van je reisverhalen en volgens mij smul jij ook zo nu en dan ...
    Hoe is het eigenlijk met je rechter kleine teen .. zo zonder nagel .. gaat dat wel goed?
    Hou je haaks !!
  8. COR:
    Hoi Paul,
    Je hebt nu echt de pelgrimsmentaliteit te pakken volgens mij. Petje af! Gewoon doorgaan!! En genieten van elke ontmoeting en elk mooi moment.
  9. Jo:
    2 april 2015
    Hey Paul,

Ja ik geniet ook van jouw verhalen elke dag opnieuw.
    Ik kijk er zelfs naar uit om te lezen wat je weer hebt meegemaakt.
    Ik hoop dan ook dat je nog te voet terug komt van Santiago de Compostela, zodat we nog lang van je verhalen mogen genieten hahahaha.
    Doe maar niet. is denk ik onmenselijk om dat hele stuk weer terug te lopen.
    Je zou wel de eerste zijn hahaha. misschien toch een wereld record dan voor jouw ???

Ik lees het morgen wel weer.

groetjes Jo
  10. Jeannette:
    3 april 2015
    Hè Paul, wat schrijf je leuk. Was goed hè, een poosje samen. En nu weer ieder in eigen tempo doorgaan. Ik merk dat jij vooral over asfalt iets makkelijker kilometers vreet. Dus ik ga een peu lentement weer, ik heb nog bijna drie maanden tenslotte. Het zou leuk zijn je nog een keer tegen te komen. Groetjes, Jeannette