Dag 15 Reims-Epernay.

30 maart 2015 - Épernay, Frankrijk

Had al enkele mensen ingelicht dat blog mogelijk niet zou lukken vandaag vanwege internetproblemen. Net de hoofdprovider voor Frankrijk eens aangepast en de boel doet het!
Ook enkele foto's zijn wazig, omdat per ongeluk de instellingen van de camera verdraaid waren.
---
Vanmorgen dus vrij vroeg uit bed, ontbijt op kamer gegeten en oploskoffie gemaakt met warmwater uit de kraan. Best te eten/drinken.
Rond 7.00 uur had ik de boel al ingepakt, heb me uitgeschreven en ben op pad gegaan.
Van Patrick berichtje gehad over modderige, onbegaanbare paden en de route fors aangepast.
Eerste stuk was wel volgens boekje langs het kanaal "Coulée verte" over enkele kilometers en onder een vijftal bruggen door. Bij een van die bruggen het bordje Santiago nog 2400km. (zie de foto). Die afstand is wel gebaseerd op een andere route dan die die ik loop! Ik denk dat ik nog ca. 2200km heb te gaan. Ik ga waarschijnlijk in Zuid Frankrijk de route iets aanpassen en ga dan al voor Jean Pied De Port richting Spanje. Exacte km's zijn dus nog onbekend.
De route door Cormontreuil, Trois-Puits, Montbre en Rilly-la-Montagne ging ook via de officiële route.
Na Rilly de modderige weg via het bos genegeerd en via Villers-Allerand naar de D951 gegaan. Deze provinciale weg grotendeels gevolgd, met enkele doorsteekjes door het bos. Geen geweldige route; door de berm van een drukke 90km weg, maar zonder al te veel modder wel goed opgeschoten.
Bij Bellevue de D951 verlaten en daar een prachtige dalende weg gelopen door Champillon en Dizy. Ik heb enkele foto's gezien vanaf deze weg toegevoegd.
Na industriegebied Magenta uiteindelijk in Epernay uitgekomen. Een behoorlijke stad, volgens mijn reisboekje de hoofdstad van de Champagne. En het stikt er inderdaad van de Champagneboeren en hoofdkantoren van de grote merken en winkels en proeverijen en rondritten en bezoeken aan de kilometerslange gangen waar de flessen liggen opgeslagen. Het schijnen 120km aan gangen te zijn, soms tot wel 40 meter diepte en er liggen daar 200 miljoen flessen. Het zou dus wel eens een lang verblijf kunnen worden alhier!!!
Onderweg ben ik zeer veel nukkige Fransen en enkele enthousiastelingen tegengekomen. De meesten bekijken je alsof je ze niet op een rijtje hebt (klopt misschien nog ook!) maar een enkeling komt vragen of je Saint Jacques loopt, waar je vandaan komt e.d. Dat levert ondanks mijn zeer beperkte Frans wel leuke gesprekjes op.
In Epernay diverse mensen de weg gevraagd, maar of ze weten het zogenaamd niet of ze sturen je in een verkeerde richting. Uiteindelijk bij de pastoor van de Saint Pierre uitgekomen. Eerst was er geen plaats en had ik daags tevoren moeten reserveren, maar effe later toch een slaapplaats gekregen. Er is een keukentje om zelf wat klaar te maken.
Geen douche, maar wel een wastafel met warmwater.
Dat reserveren van een slaapplaats 24uur en soms zelfs 48uur van tevoren wordt vaak gevraagd. Ik vind dit helemaal niks, op deze manier ben je je reis gewoon aan het plannen. Op een slechte dag wil ik minder kunnen lopen en op een goeie eventueel meer.
Jammer dat dus nu zelfs de pastoor al aan dit geplan meedoet! Maar ik zal niet zeuren, heb weer onderdak voor de nacht ;-)
Vanavond in restaurant gaan eten, best lekker. Het ontbijt is er morgen niet, alleen koffie/thee. Bij de Carrefour net wel stokbrood, kaas en melk gehaald. Dus ook dat zit wel goed.
Mooie etappe geweest! Morgen een bijna even lange naar (waarschijnlijk Baye).