Dag 13 Bazancourt-Reims.

28 maart 2015 - Reims, Frankrijk

Gisteren de dag goed afgesloten met een goede nachtrust in hotel le Moderne te Bazancourt. Geweldig lief mevrouwtje dat daar de tent runt, wilde vanmorgen nog extra pelgrimskorting geven, maar heb dat als fooi terugbetaald.
Ontbijt was wederom goed. Moet wel even wennen dat ze in Frankrijk alleen maar jam bij het ontbijt eten. Maar eigenlijk vind ik een sterke bak koffie s'morgens veel belangrijker.
De reis vanmorgen even na achten aangevangen. Zag er regenachtig uit de hele dag, maar op een beetje miezel na is het droog gebleven. Wel vrij stevig doorgestapt, we hebben de 17km al rond 12.00uur afgerond. Mooi rondje door Reims gelopen en zeker twee uur in de kathedraal doorgebracht.
De tocht door voorstad Betheny beloofde weinig goeds, echt een saaie, grijze buitenwijk. Reims zelf is echter prachtig en de kathedraal is adembenemend groots en mooi. Buiten (maar ook binnen) zie je telkens weer nieuwe details. In totaal heb ik denk wel 50 foto's gemaakt, maar heb er maar enkele geplaatst.
Allermooist vind ik persoonlijk de drie vensters van Marc Chagall (heb er eentje bij de foto's gedaan).
In de kathedraal zijn mensen van RP51 (organisatie die een deel van de Franse St. Jacobsroute onderhoud) aanwezig en die hebben ons geholpen aan onderdak (in jeugdherberg) en geïnformeerd over van alles en nog wat dat we de komende dagen tegenkomen.
Vanuit de Franse Ardennen gaan we nu de Champagnestreek in. Over morgen ben ik nog aan het twijfelen. Het liefst zou ik doorlopen, omdat het een zondag is. Helaas schijnt het echter nogal regenachtig te worden. Morgenochtend dus maar even aankijken. Een etappe naar Germaine (20km) of net een dorpje verder zou wel lekker zijn.
In de jeugdherberg kwam zojuist Sjaak uit de buurt van Rotterdam binnenvallen, 68jaar en op de fiets onderweg naar Santiago. In 2007 heeft hij de tocht ook al eens gelopen. Wel aardig gesprekje gehad en weer wat info opgepikt. Als tegendienst een Skype verbinding voor hem kunnen opzetten met zijn thuisfront. Verbazingwekkend die moderne technieken! Eigenlijk zou ik het hele internetgebeuren het liefst thuis laten, maar het is toch ook weer verrekte handig en leuk.
Nog hier in de herberg zijn allerlei zangkoren, die morgen in de kathedraal een mis zingen. Gruwelijk; had in jeugdherberg Luik een jeugdgroep van 90 man die minder luidruchtig waren dan dit zooitje ongeregeld volwassen volk. Ze zitten ook aardig te pimpelen aan de wijn.
Grappig detail, op dag 13 zitten we hier in kamer 13! Als dat maar goed komt!?
Maar dat merken jullie morgen wel.
Paul.

1. Jacqueline:
    Hallo Paul,
    Blij te horen dat je genoten hebt van Reims en dan vooral de kathedraal.
    Met of zonder koor wel een kultureel hoogtepunt tot nu toe.
    Als je vandaag weer op pad gaat, dan zal ik aan je denken ivm de regen en dus ook modder.
  2. Frans Jongen:
    29 maart 2015
    Wat een mooie foto's van Reims, ben je pater financiewezen nog niet tegen gekomen, bij al die kerken die je reeds bezocht hebt.
    Grapje!!!
    Met vriendelijke groet,
    Frans
  3. COR:
    Hoi Paul,
    Mooi weer is wel heel belangrijk als je loopt. Dat heb ik gisteren (zaterdag) weer ondervonden. Ik had de moed om de eerste etappe van het Pieterpad te lopen, wel maar 11 km. maar straffe wind en regen recht en schuin van voren. Was blij dat ik weer in de trein naar huis zat. Hoop dat jij beter weer hebt vandaag!