Dag 11 Signy l'Abbaye-Chateau Porcien.

26 maart 2015 - Château-Porcien, Frankrijk

De kaart en geplande data van arriveren in de diverse plaatsen op deze weblog is maar een inschatting. In eerste instantie heb ik 85 loopdagen gepland en 15 rustdagen. Tot nog toe blijken die rustdagen niet echt nodig en gebruik ik ze om de etappes hier en daar in te korten. Dus geen zorgen wanneer ik "op papier" wat achterloop, gaat straks allemaal goedkomen!
Zeer goed verblijf gehad in Signy l'Abbaye. Goede gegeten, blijkt een artisanaal restaurant te zijn, alles komt uit het plaatsje zelf; groente, vlees en zelfs m'n biertje! Nachtrust was helemaal goed, net als het ontbijt. Even na 8uur afscheid genomen van gastvrouw en nog even langs pelgrimsbureau gegaan voor een stempel in de pas. Tegen 9uur echt op pad. Op aanraden van gastvrouw een alternatieve route gekozen, buiten bos om (zeer modderig), via asfaltweg.
Door een stuk of wat "spookdorpjes" gekomen, veel leegstand en geen winkels, restaurant, postkantoor e.d.
In Wasigny wel inkopen kunnen doen in piepklein winkeltje, waar ze de belangrijkste eetwaren hebben.
De route vandaag was weer prachtig. Het landschap verandert langzaam en wordt wat vlakker, glooiender. Dat wil echter niet zeggen dat er niet geklommen hoeft te worden. Vandaag toch aardig wat heuvelop en -af gelopen. Ook een kilometerslang graspad achter de kiezen.
Het weer is weer de hele dag bewolkt geweest, laatste 1,5 uur ook aardig nat geregend.
In Chateau Porcien is een gemeenteherberg en die is gratis. Het is geen luxe; 4 bedden, een douche en een toilet. Het heeft even geduurd voor we de sleutel hadden (code voor cijferslot te krijgen in lokaal café) en de ruimte hadden gevonden. In lokaal café (is ook winkel en restaurant) eenvoudig maar goed gegeten. Alleen dit keer het vlees aan Patrick gegeven (hele dikke hamlap). Na het eten meteen een stempel in de pas laten zetten.
In dik een week heb ik een datapakket van KPN verbruikt (200MB voor 10 euro). Dat is best te doen en heb zojuist een tweede pakket geactiveerd. WiFi is soms wel aanwezig (nu dus niet), maar meestal zeer traag.
Morgen door naar Bazancourt (20km), daar is ook een gemeenteherberg. Bazancourt is ook voorzien van winkels en horeca. Het weer schijnt morgen goed te worden.
Zaterdag hoogstwaarschijnlijk aankomst in Reims, mogelijk dat ik daar ook op zondag blijf.
Maar nu langzaamaan maar eens gereed maken voor de nachtrust. Gemiddeld heb ik nu toch wel 9 à 10 uur rust nodig (niet perse slapen, maar wel herstel van met name de benen).
Rest me om Patch en Els te feliciteren met Quinn. Mooi werk! Ben benieuwd op wie het kereltje het meeste lijkt!? (Ik hoop natuurlijk op Els :-) ).
Tot morgen maar weer!
Paul.

1. Frans Jongen:
    26 maart 2015
    Hoi Paul, het is toch maar mooi dat er internet bestaat zodoende kunnen wij jouw reis helemaal volgen! Ga zo verder en gelukkig "loopt" er alles volgens plan! Succes
  2. Wim Dreessen:
    26 maart 2015
    Maar goed dat het kereltje van Els en Patch Niet op jou lijkt. Dan had je wat uit te leggen.
    De sleutel code lijkt wel een James Bond verhaal.
    Leuk.
    Gr. Wim
  3. Jo:
    Hey Paul,

Heeft Wim toch echt een punt, maar voor die kleine goed dat die niet op jouw lijkt. Grapje he.

Zou niet verkeerd zijn om zondag een beetje te rusten voor je denk ik zo.

Een mooie dag morgen, en geniet maar weer met volle teugen.

Groetjes JO
  4. Peter en Gerda:
    27 maart 2015
    hoi paul alles gaat goed zoals ik lees. fyn dat je een wandelmaat hebt gevonden. ik kryg weer heimwee naar t leven van een pelgrim. geniet er maar van het is een super ervaring. groetjes gerda
  5. Sonja:
    Hallo Paul,
    Je kent me niet, ik woon in Wittem en las over je tocht in de Troebadoer. Ik heb in 2005 van Pamplona naar Finisterra gelopen, was een geweldige belevenis. Vorig jaar met mijn man, schoonzus en vriendin (die door mijn verhalen nieuwsgierig waren geworden) van Porto naar Santiago, ook een prachtige tocht!
    Nu bezig met steeds stukjes van het nederlandse pelgrimspad van Amsterdam (waar ik geboren ben) naar Maastricht, waar ik lang gewoond heb en nog steeds werk. Misschien ooit van plan het hele stuk van hier tot Santiago af le leggen, nietzoals jij in een keer maar in stukken.......belangrijk om dromen te hebben toch? Alleen weet ik dat ik max 9 a 10 kg kan dragen (door schade en schande ondervonden 10 jaar geleden) en dat zou wel eens een probleem kunnen zijn.
    Leuk om al je belevenissen te lezen!
    Bon Camino! Sonja
  6. Patch:
    27 maart 2015
    Mooi werk zeker hihi maar ik kan je vertellen dat die wel op mij lijkt(volgens de meeste mensen) en hoop dat die het karakter van zijn mamma heeft!!!! Echt leuk om je op deze manier te volgen met je verhalen kiep up the good work mate, have fun!!! Tot horens Laterrrrrrrr
  7. Theo en Lenie:
    Hoi Paul

Fijn te horen dat het allemaal goed gaat !
    Het lijkt mij een geweldige ervaring om je zo los te kunnen maken van alles
    Ik ben soms wel een beetje jaloers ,Maar natuurlijk is het je van harte gegund
    Paul geniet er van Slaap lekker, zonder snurker .
    En morgen weer welgemoed verder

Groetjes pa en ma